Nimi Dj Critikal ütleb paljudele nii mõndagi – andekas dj ja produtsent, Mindnote Recordsi asutaja ja Raadio2 saatejuht. Alustanud dj-na aastal 1996 koos North Crew’ga, mängides alguses muusikat põhiliselt kassettidelt ja tehes muusikat 486-l. Tänaseks mänginud klubides ja festivalidel kõigis lähiriikides – Lätis, Leedus, Venemaal, Soomes, Rootsis, aga ka kaugemal – näiteks USAs ja Indias. Ehkki esmalt tuleb märksõnana pähe ilmselt hip-hop, siis tema panus muusikasse sellega kaugeltki ei piirdu – vaid mõnede koostööde ja projektidena võib nimetada näiteks eksperimentaalsemat muusikat nagu Holmes & Maryn E. Coote ja muidugi juba teise albumi reliisinud HU?.
Uue aliase Bert On Beats taga peitub aga taas uuem suund, mis nüüd just on suurema hoo sisse saanud. Debüütreliis “Suomo” EP ilmus äsja Man Recordings alt ning sellega koos nimiloole video, milles teeb kaasa ka Ghanas sündinud ja Viinis üles kasvanud modellivälimusega MC Anbuley. “Soumo” on armastuslugu GA keeles, mida räägitakse Ghana pealinnas, kust Anbuley pärit.
Kuidas sai Dj Critikalist Bert On Beats? Huvide muutus aja jooksul? Sain aru, et suurem hoog tekkis “Kid Conga” remiksivõistlusest?
Jaa, eks seal on olnud pisut kõike, kuid Bert On Beats sai hoo sisse ca 1,5 aasta tagasi. Vaikselt treisin lugusid, kuni eelmise suve alguseks oli umbes albumi jagu materjali koos. Siis Sonaril tutvusin BurakaSomSistema tüüpidega ning paari kuu pärast soovisid nad mult remikse. Üks neist jõudis FabricMixCD peale (link loole)…ja nii ta läks. Siis võtsin osa sellest Kid Conga konkursist ning pärast võitu saatsin Man Recordingsile ühe demo miksi oma enda lugudest. Esialgu ei osanud arvatagi, et nad võtavad seda kui demo saamaks plaadidiili, sest kogu mu miksi peal olev saund oli suht dubstepi tuules, mida Man üldjuhul välja ei anna. Mõtlesin lihtsalt, et ehk Daniel Haaksman või mõni muu Man-i artist leiab sealt midagi mängimist. A la, et saadan mingid dj-sõbralikud lood järgi. Juhtus aga see, et materjal neile väga meeldis ja kahe EP diil löödi lukku. Albumi mõte tuli hiljem.
Kas see tähendab, et ka plaadimängijasse satuvad tänapäeval veidi teistsugused albumid? Millised võiks välja tuua viimasest ajast?
Kui sa mõtled nüüd kodust plaadimängijat, siis Ei ja Jaa. Tähendab, mul on "plaadimängijas" olnud alati väga erinev muusika, kuid nüüd võibolla on rohkem sellist kiiremat worldbass saundi, nagu mulle meeldib seda kutsuda. Aga mingit väääga olulist muudatust ma just muusika kuulamises ei tähelda. Albumeid välja tuua on keeruline ja neid väljastatakse väga harva, sest selles kiirelt ja pidevalt arenevas ja mutanteeruvas tantsumuusikas on enam levinud singlid ja EPd. Paljud neist ei ilmugi kunagi, vaid liiguvad dj-de käest kätte. Võibolla nimetaks mõned artistid: TopBillin, Batida, Roulet, Kubo(Stereotyp), Foamo, J-wow(BurakaSomSistema), Sinden … neid on palju.
Kuidas jõudsid koostööni selle eksootilise lauljatari Anbuley’ga, kes ka videopildis domineerib?
Esimene kokkupuude oli meil siis, kui mulle anti peale konkursi võitu kohe Kubo(stereotyp) uut singlit remiksida (link loole). Sain väga positiivset vastukaja ning Anbuley palus, et ma prooviksin kasutada ka mõningaid tema varasemaid vokaale. Ja nii see koostöö alguse sai. Mul on temaga albumi peal veel lugusid.
See esitletav video on värske “Suomo” EP pealt, mis on välja antud Man Recordings poolt. Räägi sellest plaadifirmast meile, kes me sellest ülemäära palju ei tea.
Man Recordings on Berliinis asuv plaadifirma, mis alustas tegutsemist aastal 2005. Üritus sai hoo sisse, kui plaadifirma mootor ja eestvedaja Daniel Haaksman otsustas, et hakkab välja andma Brasiilia faveladest pärit saundi bailefunki. Hetkel ongi Man kõige enam bailefunki väljastanud plaadifirma Euroopas. Nüüdseks on kogu Brasiilia saundile lisandunud ka mõjutusi Aafrikast ja Kariibidelt. Kui kellelegi läheb korda stiilide loetelu siis ehk midagi sellist: UKFunky, Kuduro, Afrotech, Electro ja Bailefunk. Mulle meeldib seda saundi kutsuda GlobalBass või WorldBass. See on umbes nii, kui võtaksite tüki maailmamuusikat ja liidaksite sinna Euroopa bassimuusika a la electro, house ja techno. Nii et WorldBass, kui soovite. Hetkel tulevad Man-i alt ka sellised artistid nagu Crookers, EduK, Sinden, Schlachthofbronx, Seiji jpt.
Uudises on öeldud ka, et EP-le järgneb täispikk album "Antenna of Tallinn" juba selle aasta sügisel. Mida võib sellelt oodata? Kas üldiselt pigem EP nimiloo saundi ja stiili või annab plaadilt endalt pärinev ja EP-l olev "Morjim Harley" rohkem aimu?
Kõigepealt järgneb esimesele EP-le ka teine EP, mis peaks ilmuma kusagil august/september. Seal peal teeb kaasa üks tuntud bailefunki nais-mc Santosest, Brasiiliast – MCG.I. (myspace.com/mcgii) Ja see saab olema hoopis teise kõlaga, kui Suomo või Morjim Harley. Albumimaterjali osas on aga veel keeruline rääkida, sest lõplikku lugude listi pole ma paika pannud. 90% saundist ongi kusagil seal "worldbass" rütmides, millest üleval pool juttu oli. Ma arvan, et sellist Bert On Beats saundi pole Man ka välja andnud, sest seal on sees ka päris tugevaid dubstepi mõjutusi, umbes nii nagu Morjim Harley loos esimese EP peal.
Mõned lingid:
http://manrecorder.manrecordings.com
http://soundcloud.com/bert_on_beats
http://www.myspace.com/bertonbeats
http://www.myspace.com/anbuley
http://www.myspace.com/ku-bo
http://www.myspace.com/crookers
http://www.myspace.com/djdanielhaaksman
DJ feedback:
Brodinski “Ku Bo Remix Is Bananaz! Love it!”
Feadz “Tallinn On The Map! Good release”
Sinden “Great release!”
Teki Latex “Morjim Harley Is The Hidden Gem. It´s Fantastic!”
Drop The Lime “Lazy Ants Remix Is A Heavy Hitting Club Gobbler”
Larry Tee “Another Killer Man Recording”
Poirier “Massive Riddim!”
Douster “Ku Bo Remix Is Hot!”
Malente “Lazy Ants & Haaksman Remixes Are Nice”
Toshio Matsuura “Relly Like The Remixes”
Schlachthofbronx “Bangin Release!”
Top Billin “Bert Kills It All The Time”
Wildlife! “Killer piece!”
Joe Ransom “Love the reggae remix, BIG!”
Shir Khan “Dope Future Afro Tec”