Sellest, mida hindab talendikütt demo juures, räägib Raadio Kahe muusikajuht Erik Morna, aastatepikkuse kogemusega elukutseline muusikasõber, tänu kellele on nii mõnigi väärt bänd pääsenud tundmatu sõduri seisusest. Lisaks asjalikule jutule lubas ta 21. septembris Von Krahlis toimuvale koolitusele kaasa võtta mõned hea ja halva demo näited.
Erik Morna suunamas Tallinn Music Weeki seminariprogrammi hittpaneeli “Check My Demo”.Foto: Hanna LehariKui palju laekub Raadio Kahele nädalas uut muusikat ja mis kvaliteediga see on?
Kui võtta arvesse ka välismaine muusika ja albumid ja Õhtuse vööndi toimetajate isiklike fonoteekide täienemine, siis üle tuhande kindlasti. Aga kui jutt käib kitsalt uuest Eesti muusikast, mida me ise pole nö välja kaevanud, siis olenevalt hooajast nii tosin kuni paar tosinat kindlasti. Kvaliteet on enamjaolt okei – helisageduste mõttes. Teine asi on laulukirjutamise ja esituse kvaliteet – väga head komplekti satub harva ette. Aga vaevalt on see mingi Eesti omapära – küllap on sama lugu igal pool maailmas ja mitte ainult muusikas.
Kas Eesti bändid ja artistid teevad selget vahet, mis on demo ja mis n-ö raadiosingel ja mis vahe neil on?
Teevad küll – selles mõttes, et ega keegi seda päris keldridemot enam raadiosse naljalt ei saada. Tihti need stuudios viimistletud ja korralikult masterdatud lood on siiski demo moodi ehk siis koht, millest saaks lugu edasi arendama hakata. Aga mulle tundub, et kui ansambel tänapäeval saadab loo raadiosse, siis paneb ta sellega pala arengus punkti. Millest vahel on olnud päris kahju. Paljud hea algega demod saavadki maksimum 5 mängukorda ühel nädalal ja seejärel null kuni aegade lõpuni. "Nädala demo" rubriigis on neil uudisväärtus, hiljem satuvad nad võistlusse/võrdlusse kogu maailmas toodetud muusikaga.
Kui tihe on tung rubriiki "Nädala demo"?
Piisavalt suur tung, et igal nädalal leida vähemalt üks hea kandidaat ja teine varuks panna. Enne MySpace’i, Soundcloudi jms populaarseks muutumist tuli neid kindlasti rohkem. Aktiivsemad saatjad on kindlasti rohkem esiplaanil.
Kas võime laekuvate demode põhjalt teha üldistusi, millise muusika tegemine on mingil hetkel nii-öelda moes?
Mu meelest ei saa. Ja seda heas mõttes. Pigem on see muusika olnud moes piisavalt kaua aega tagasi ja läheb uuesti moodi mõne aja pärast.
Kolmkümmend esimest sekundit otsustavad demo saatuse. Kas tõesti? Mis paneb sind ühte demo lõpuni kuulama ja mis mitte?
Mitte alati. On palju teisi tegureid, mis panevad muusikatoimetaja ühte uut lugu tähelepanelikumalt ja kauem kuulama. Kõigepealt isiklik live-kogemus seoses antud esinejaga. Teiseks heade ja usaldusväärsete tuttavate live-kogemused. Kolmandaks muud legendid ja huvitavad kõlakad. Neljandaks nimed, pealkirjad, plaadikaaned jne. "30 sekundi reegel" käib pigem esineja kohta, kellega see on juba teine või kolmas kohtumine.
Kui lugu on n-ö grower, siis kas seda maksab demona esitada?
Iga lugu, mis tundub hea, tasub pakkuda. Aga seda, kas pala on kohene hitinätakas või selline aeglaselt kohale jõudev variant – sellest ei saa mitte ükski bänd mitte iialgi ise aru. Ja pean lisama, et veel vähem saavad sellest aru muusikatoimetajad, mänedžerid, produtsendid ja muud teised. Growerit ei saa mitte kunagi prognoosida, sellest ka nimi. Bänd teeb laulu, annab selle välja, kui endale meeldib, aga siis hakkab lugu elama oma elu. Hea lugu kasvab suureks nii või teisiti. Mida kauem aega see võtab seda parem. Mis sellest, et bänd ise võib vahepeal kannatamatusest laiali minna.
Kui põhjalikke järeldusi annab bändi kohta demo alusel teha?
Sõltub alati sellest, mida bänd ise teeb samal ajal kui toimetaja seda CDRi või faili kuulab. Või on teinud enne. Kui ma olen näinud bändi paari laivi või kuulnud eelnevalt nende varasemaid lugusid umbes aasta jooksul, siis oskaksin uue demo põhjal arvata küll, kas tasub neilt hakata juba ise uut muusikat paluma.
Paar näidet. Vaiko Epliku esimene bänd Shade saatis demo aastal umbes 1996 või 97. Kui R2 tegelased poleks neid vahetult enne lives näinud, poleks see lugu ("Song 11") ilmselt kunagi eetrisse pääsenud. See bänd unustati raadios väga kiiresti. Õnneks võttis Vaiko siis paar aastat küpsemise aega ja virutas uue bändiga selle "Venuse" välja.
Samas, Bombillaze "Raggamasta" (mis oli R2 Aasta demo) ajas ootused väga suureks, kuna see oli ei-tea-kust saabunud geniaalne pala bändilt, millel polnud isegi õiget live-koosseisu. Aga kui aasta hiljem ilmus album, oli see ausalt öeldes paras pettumus.
lack Of Eoins ja Badass Yuki ei pääsenud oma demodega omal ajal Noortebändile. Küll aga leidsid nad üles Soundwave ning Raadio Kahe saatejuhid. Kui palju loeb demo edukuse juures see, millise muusikalise taustaga inimene neid kuulab?
Loomulikult palju ja seda on väga lihtne kindlaks teha. Demod tuleks kõigepealt saata saatejuhile, kelle saadet sa ise kuulad, kelle pidudel sa käid (või oled seal lausa esinenud) jne. Kui on hea asi, küllap nad siis nii suurt kära tõstavad, et see jõuab ka päevase vööndi ja muusikatoimetuse jne tegelaste kõrvu.
Lõpetuseks proovime palun sõnastada universaalselt hea demo omadused žanrist ja salvestus- ning miksimiskvaliteedist hoolimata?
Aastal 2011 – endiselt veel – CD, mille peal on täpselt kaks enda hetkel parimat lugu, millel on nii ümbrisel kui plaadi peal kirjas esitaja nimi, lugude pealkirjad, autorid ning kontaktinfo ja mis on pandud posti õigel aadressil. Halvim demovariant on link netisaidile, kus on 30 stream-only lugu ja juures teade: "Valige ise, mis on parim". See on juba puhas laiskus.
21. septembril Von Krahlis toimuv MIMO õpituba ootab kuni 11. septembrini koolitusel osalejailt demosid. Demode esitamiseks on 2 võimalust:
a) too kuni 2-3 looga ning valmis kaanekujundusega CD-plaat Von Krahli valvelauda. NB! Varusta plaat märksõnaga “MIMO demo”.
b) loo alltoodud serverisse oma bändi/projekti nimeline kaust ning lae sinna üles 2-3 lugu ja kaanekujundus.
Sobivad failitüübid demole: mp3, wav
Kujundus: jpg (12x12cm voldik, 2 paneeli)
Vormista nii demo kui kujundusfaili nimi järgnevalt:
Esitaja_lugu.mp3 / esitaja_album_kaanekujundus.jpg
NB! Ühe demokausta mahupiirang: 40 MB
Server: ftp.vonkrahl.ee
Kasutaja: band@vonkrahl.ee
Parool: 0i8X9VDA
Demo on bändi visiitkaart, nii et seda ettevalmistades mõtle, et esitad selle plaadifirmale.
Kui su demo osutub valituks näitlikule ümbermiksimisele, siis võtame träkkide asjus ise ühendust. Laekunud demodest teeb oma valiku ka Raadio2 Nädala demo! Ühest esitatud demost saab 12. septembril Raadio Kahe toimetuse valikul Nädala demo.