Def3 – minu muusika tundub mulle endale olevat kui isiklik päevik

Kirjutas Ade Piht
30-03-2017


Def3 on Kanada hip-hop artist, kel tekkis antud žanri vastu suurem huvi keskkoolis. Ta muusika kannab endaga kaasas sügavaid tundeid ja emotsioone, mis põhinevad hip-hopi põhitõdedel. Tänu suurele armastusele hip-hopi kultuuri vastu, soovib ta õpetada seda ka teistele läbi erinevate programmide. Tema peagi ilmuv album “Small World” on kui otsene peegeldus ta kasvatusele ning juurtele.

Oma lapsepõlves sa reisisid palju ja su taust on põimunud muusikaga – kui palju on see sind mõjutanud üldiselt ning muusika loomisel? Kas oled mõelnud selle peale nii põhjalikult, et suudad lausa näpuga näidata, et see kindel heli on selle või tolle tõttu?

Muidugi mängivad minu reisimised lapsepõlves kindlasti suurt rolli minu muusikas ja ka endas kui isiksuses. Enda 4.-11. eluaastad veetsin misjonärilaeva peal oma perekonnaga seilates läbi Ladina-Ameerika, Lääne-Aafrika ja Euroopa. Sealse meeskonna peamiseks eesmärgiks oli pakkuda teise ja kolmanda maailma riikidele arstiabi või tarvikuid. See kogemus õpetas mulle palju just erinevate sotsiaalsete tasemete kohta ning kuidas nad ühilduvad ja ka kokku põrkuvad. Pealegi, mu isa on pärit Tšiilist, seega ma olen alati kokku puutunud erinevate ning mitmekesiste kultuuridega ja ka olnud tunnistajaks juba varajasest vanusest ekstreemsele vaesusele. Arvan, et see on mind õpetanud olema rohkem sotsiaalselt teadlik ja alandlik elus, muusikas ja olema rohkem tänulik, mitte ainult elu üle, kuid ka selle üle, et ma saan teha, mida ma teen ja elada seda elustiili, mida ma elan. Tunnen, et lapsepõlv istutas reisipisiku minusse ja nüüd, tehes seda tööd, saan ma jätkata seda elustiili, kuid arstiabi ning vajalike tarvikute asemel, jagan ma neid samu ideid läbi muusika. Minu huvi hip-hopi vastu ja mitmete lemmikartistide avastus tuli keskkoolist, 90ndate alguses, kui pärast merel seilamist elasin Texases. See aeg oli väga tähtis ajastu hip-hopi jaoks, kuna seda peetakse žanri kuldajastuks ning need artistid ja nende sõnum mängisid suurt rolli muusikas, mida ma teen praegu. Minu uuemas materjalis on ladina muusika elemente, mis on otsene peegeldus minu kasvatusele ja ka minu isale ja tema juurtele Tšiilis.

Mida oled sa juurde saanud sellest, et oled jaganud lava mitmete suurte hip-hop staaridega?

Iga kord kui ma tutvun, esinen, olen tuuril või salvestan muusikat artistidega, keda ma kuulasin lapsena või siiani imetlen, on see alati õpetlik kogemus. Enamik neid artiste on jõudnud sinna põhjusega ja nagu kõik elus, nõuab see palju tööd, keskendumist ning sihikindlust. Meil kõigil on oma lugu, mis mängib rolli selles, kelleks me oleme saanud ning kuidas edu võib mõõta mitmel viisil. Kuid ma arvan, et need heitlused, millega me kokku puutume muusikatööstuses on tihtipeale samad – tavaliselt on põhjusteks eksitavad arusaamad, tööeetika, puudulik informatsioon jne. Äri, esinemised, strateegia, üldine isiksus, enesekindlus või isegi kuidas keegi käitub – need kõik on oskused, mida inimene peab pidevalt toitma ja arendama, et jääda parimaks. See teadmine ja need perspektiivid on need, mida ma saan juurde nendest kogemustest.

Eelnevatest kommentaaridest tekkis mul tunne, et sul on väga kindel idee hip-hopist, oled pigem justkui traditsionalist. Mis on need põhimõtted ja tehnikad, mida sa väärtustad?

Jah tõesti, ma võin tunduda traditionalist või mõnele “old-school”, see kõik oleneb, kuidas ma lähenen hip-hopile või muusikale, mida ma teen ja need mõtted on arenenud palju läbi minu karjääri, eriti viimased 3 aastat. Ma kasvasin üles ajastus, kus hip-hopi elemendid olid suur osa kultuurist ning need põhitõed alati jäävad mängima rolli, kuidas ma välja näen ja kuidas ma kuulan muusikat. Isiklikult leian, et ma olen rohkem sõnade vend, seega artisti sõnademäng, originaalsus, edastus, sisu ja stiil kombineerida, kui hea muusika ise on – see kõik otsustab ära, kas see muusika on väärt kuulamist või ei. Loomulikult, muusikamaitse on iga inimese enda arvamus, seega kui miski annab sulle selle tunde, siis see on nende asi. Tänapäeval paljud need väärtused, millesse ma armusin, ei ole enam nii tähtsad kuulajatele, kuid minu jaoks jäävad need alati tähtsaks.

Sa oled samuti ka tänavakunstnik, mis inspireerib sind kõige rohkem? Sinu tööd kujutavad tihti loomi ja inimesi. Kas on olemas mingisugune jooksev teema ja/või sõnum, mida sa üritad edastada läbi oma kunsti?

Olen jah kunstnik. Arvan, et samad inspiratsiooniallikad, mida ma mainisin eelmainitud küsimustes, on ka siin. Juba lapsena meeldis mulle väga joonistada ja maalida loomi, inimesi, eriti hip-hopi artiste ja see kandus üle graffitile. Mul on veel palju õppida ja ma ei leia, et ma olen ligilähedalgi parimatele, seega ma lihtsalt üritan uusi asju õppida ja arendada sellega oma tehnikat ja stiili, saades inspiratsiooni tavalistelt inimestelt ning kaas-artistidelt, kellega ma kohtun.

Varsti avaldad enda uue albumi “Small World”. Mis on selle albumi sõnum ja kas TMW publik kuuleb lugusid ka sellelt albumilt?

Mingit konkreetset sõnumit selle albumiga ei ole, kuid nimi ise tuli ütlusest “Small world” ja selle tähendus on üpriski otsene. Kui tegin seda albumit või kui ma veetsin aega inimestega, tööalaselt kui ka isiklikult, siis leidsin end pidevalt ütlemas seda fraasi. Albumis on mainitud päris palju minu sõpru ja tuttavaid, kellega ma kohtusin läbi sõprade- sõprade, kuid kes omavahel eriti ei suhelnud, alates külalissalmidest kuni Late Night Radio produtsendini. Seega albumi pealkiri tundus sobiv.

Kas sinu laulutekstides on isiklikud elemendid sees? Samuti ma tundsin sümpaatiat lause vastu “If it doesn’t look good on paper, then it doesn’t matter” (“Kui see ei näe ilus välja paberil, siis see ei ole oluline”) – kas saad selgitada seda veidi meie lugejatele?

Ma tavaliselt kipun räppima oma emotsioonidest ja sügavatest tunnetest, mida ma kannan endaga kaasas, alates tragöödiast kuni õnneni, minu muusika tundub mulle endale olevat kui isiklik päevik. Tavaliselt ma alustan ideega või millegagi, millest ma hetkel mõtlen või valmistab muret ja siis ma üritan, kas siis jäädvustada seda tunnet või hea õnne korral, lahendada seda muret loo lõpus. Eesmärk on ikka sama, ehk ulatuda ja samastuda võimalikult palju erinevate inimestega. Ma üritan väga, et minu muusika oleks universaalne kõikidele vanustele, rahvustele, sotsiaalsetele klassidele ja kultuuridele, kuid teades, et sa ei saa meeldida kõikidele, siis ma lihtsalt üritan teha muusikat, mis teeb mind õnnelikuks ning kui teised saavad samastuda, siis on see lisaboonus. Ja see tsitaat, ma tegelikult ei mäleta, kus või millal ma seda ütlesin (naerdes), kuid ma mäletan, et ma olen seda mingil hetkel öelnud. Minu seisukoht võibolla on veidi muutunud, kuid ma leian, et nii ma mõtlen, kui ma hakkan uurima laulu sisu. Isiklikult on minu jaoks tähtsaim, et sõnad peavad olema hästi kirjutatud ja laulu kontseptsioon oleks siduv muusikaga, andes mingit mõtet edasi, kui seal seda üldse on. Nüüd ma poleks selles tsitaadis eriti kindel. Keskmine kuulaja kipub olema rohkem huvitatud produktsioonist või stiilist, kui loost saadud tundest või sõnade sisust. Sügaval sisimas on minu jaoks sõnadel siiski tähtis koht.

Saskatchewan on meie jaoks päris eksootiline. Kas oleksid meie giid, kuidas on seal olustik, mis on need etteasted, mida peaks kindlasti vaatama kui oleme läbi käinud sinu lood? Kui suured mõjutajad on linnad naabruskonna provintsides?

Saskatchewan on suurepärane paik. Seal on nii palju andekaid inimesi ja artiste erinevatest žanridest, kaasa arvatud muusikaagentuurid ja rahastamisprogrammid, mis on viimase peal ja väga toetavad. Maastik seal on üpriski lame ja ilm võib olla väga ekstreemne kuumade suvedega ja väga külmade ja pikkade talvedega, kuid inimesed on väga ägedad ja teevad eriliseks selle intensiivse kliima. Ja rääkides erinevatest hip-hopi üritustest, mida võiks kaeda, siis seal on täiesti uus generatsioon hip-hopi artiste tulemas ja kõik teevad oma asja. Kindlasti on seal nüüd rohkem neid, kui ajal, mil ma alustasin. Selle asemel, et öelda konkreetseid lemmikuid ja solvata teisi, keda ma ei nimeta, siis ma nimetan paar uut ja paar vana, kes annavad välja peagi lugusid. Factor Chandelier, Kay The Aquanaut, Nolto, Drezus, Merky Waters, The Learners, Info Red, Joey Stylez, Pimpton, DGS Samarai Champs ja kogu plaadifirma Trifekta kamp, The Stoop Kids, Dayda Banks, Young Suede, The Pyrexi poisid ja nimekiri ei olnud tähtsuse järjekorras ning tegelikult läheb veel edasi. Minu vabandused, kui ma jätsin kellegi välja, kuid see on hea algus. Kohalikest bändidest võiks öelda, et mu lemmikud on The Dead South, Rah Rah, Molten Lava, Close Talker ja Library Voices.

Sa panustad ka haridusse – annad töötubasid kõikidele vanustele ja ülikoolis jne. Missugused klassid ja mis selles sinu enda jaoks on?

Minevikus ma õpetasin päris palju erinevates noorteprogrammides, privaatselt kui ka koolisüsteemis sees. Minu klassid olid alati hip-hopi muusika oskuste ja tehnikate kohta (kirjutamine, salvestamine, esitlus) ja ka graffiti kunst + joonistamine. Samuti õpetasin DJks olemist ja produktsiooni ning olen ka paljudes programmides kaasatud, mis hõlmasid breaktantsu, beat boxingut ja teisi tantsuelemente, kuid kahjuks pole ma piisavalt pädev neid õpetamaks. Just hiljuti ma eemaldusin töötubades õpetamisest, et keskenduda enda muusikakarjäärile ja reisimisele, kuid siiski teen seda vahetevahel siin ja seal. Põhjus, miks ma seda teen, on see, et ma armastan hip-hopi kultuuri ja soovin õpetada ka teistele, kuidas seda teha. See kõik õpetas mind ennast elus ja kui ma saan inspireerida või aidata teisi unistuse saavutamisel, siis ma olen kahe käega poolt. See on mu kingitus tagasi kogukonnale, kes toetas mind üüratult ja ma tahan, et üleüldiselt see kogukond kasvaks.

Oled sa tuttav Eesti hip-hop artistide ja nende loominguga? On mingeid kindlaid ootusi Tallinn Music Weeki või Eestiga üldiselt? On midagi, mida sa raudselt plaanid teha?

Ausalt öeldes olen ma ainult sirvinud TMW lehekülge ja pole üldse tuttav Eesti hip-hop artistide või muusikaga, kuid usun, et nädalalõpuks tean ma kindlasti rohkem. Mulle meeldib kõiksugune muusika ja keeled selle sees, seega ma olen väga põnevil, mida see linn ja riik suudab pakkuda. Mul pole mingeid ootusi või plaane, kuid ma loodan näha ja teha võimalikult palju.

Def3 astub Tallinn Music Weeki raames üles Von Krahlis 30. märtsil Made in Kanada kontsertõhtul, kus esinevad ka Like a Motorcycle, The Mariachi Ghost ja The Stanfield’s. Lisaks esineb Def3 TMW linnalaval Apollos ning Hip-hop õhtul Sinilinnus.

Veel artikleid