Eesti Fonogrammitootjate Ühing korraldab taas 3. aprillil Eesti Muusikaettevõtluse Auhinnad gala. Neljandat aastat toimuva sündmuse eesmärgiks on esile tuua ja tunnustada parimaid Eesti muusikavaldkonnas tegutsevaid ja selle arengule kaasaaitavaid isikuid. Eile, 13. märtsil kuulutati välja seekordsed nominendid ning hea meel on tõdeda, et neljandat korda on Aasta Meedikanali nominentide hulgas ka Rada7.ee.
Heaks tavaks on ka kujunemas see, et me aitame EFÜ-l neid tavapäraselt küll pigem kaadritaguseid, kuid ometigi hindamatult olulisi superstaare esile tõsta.
Sel aastal võtame esimesena ette Aasta Albumikujunduse nominendid:
Ronald Uus (ja agentuur bynew) – Liis Lemsalu “+1”
Pamela Sume – Pur Mudd “Undefined”
Kaarel Vahtramäe – Pia Fraus “Field Ceremony”
Albumikujundus on muidugi teema, mis tõsiseltvõetavaks hindamiseks vajab ka erialateadmisi ning EFÜ poolt on selleks ka vastav kunsti-, reklaami- ja muusikavaldkonna spetsialistidest žürii kokku pandud. Sel aastal osalesid töös Ivar Sakk, Jan Tomson, Joosep Volk, Kalle Toompere, Kerstin Raidma, Olav Osolin, Rainer Olbri, Uku Kristjan Küttis, Valner Valme ning Valter Jakovski. “Žürii poolt esiletõstetud kujundused peaks olema eeskujuks ja innustuseks tulevastele plaadikujunduste loojatele,” ütleb reglement ja seda kindlasti ka kõik kolm on.
Minu küsimustele leidsid mahti vastata kõik kolm ning vastustest on ilmselgelt näha, et albumite kujundajatele peaks rohkem ja tihedamini sõna andma – neil on, mida öelda ning igaühel oma lugu ja lähenemine. Siin aga läheneva EMEA gala puhul kõik rikkalikud vastused mu mõnele küsimusele üheskoos.
Esiteks, veelkord palju õnne! Kas nominatsioon tuli üllatusena?
Ronald: Tänud õnnitluse eest! Nominatsioon tuli mõnevõrra üllatusena, sest bynew ei ole varasemalt ühelegi disainiauhinnale kandideerinud ning see oli esimene kord, kui seda tegime. Tegelikult oli see Liisi manager Sandra Sersant, kes tegi kindlaks, et “+1” kindlasti ka Aasta Albumikujunduse kategoorias osaleks. Seega meie jaoks eriti positiivne üllatus, sest mingi hetkeni me isegi ei teadnud, et Liis Lemsalu album EMEAl osaleb.
Pamela: Jah, absoluutselt. Ütlen ausalt – kui sain selle kirja intervjuu küsimustega, siis alguses arvasin, et see on spam. Igal erialal on oma rütm. Disainimaailmas on sul pea 10 projekti korraga käsil ning aasta või pool tagasi tehtud asjad on ammu meelest läinud. Sellel on omamoodi võlu, sest kui tulevad ootamatud üllatused nagu praegu, siis on õnn seda suurem.
Kaarel: Tänan ja nominatsioon tuli tõesti meeldiva üllatusena.
Alustame päris algusest, selline põhimõtteline, võibolla lausa filosoofiline alus – mis teeb sinu meelest ühest albumikujundusest albumikujunduse? Kas ja kuidas selle disain erineb kõigest muust?
Ronald: Albumikujundusele on võimalik läheneda ehk pisut loovamalt võrreldes muu disainiprotsessiga, kus lahendame kindlat probleemi. Võiks öelda, et peamine eesmärk albumi kujundamise puhul on see, et ta oleks poeriiulilt märgatav, aga tegelikult lähevad inimesed ikkagi eelkõige plaati ostma artisti muusika mitte albumikujunduse järgi, eriti, kui räägime Eesti kontekstis nii suurest artistist nagu Liis Lemsalu.
Meie jaoks on oluline, et kujundus sulaks kokku artisti visiooniga muusikast ja toetaks just albumi muusikalist poolt. Albumikujundus peab looma emotsiooni, tekitama justkui visuaalse sünonüümi muusikale. Muusika on väga tunnetuslik ja see teebki selle ülesande meie jaoks nii põnevaks.
Pamela: Ekslikult arvatakse tihti, et disain tähendab väljanägemist. Tegelikult on disaini tuum hoopis funktsionaalsuses – kuidas teha inimeste elu mõnusamaks. Albumi disaini puhul on peamine küsimus selles, kuidas valmistada kuulaja ette konkreetse muusika nautimiseks. Kuidas luua meeleolu, keskkond. Oleme pidevalt ümbritsetud erineva muusikaga, kuid me ei võta aega süvenemiseks. Hea albumidisain on justkui pillide häälestamine, enda viimine kuulamise lainele.
Kaarel: Eelistan kujundusi, mis visuaalselt toetavad albumi muusikalist atmosfääri ja põhimõtteliselt võiks täiesti ok albumikujunduseks olla ka tatine taskurätt, millesse plaat on volditud, kui see annab edasi või toetab albumi muusikalist sisu.
Ronald Uus (ja agentuur bynew) – Liis Lemsalu “+1”
Kas albumikujunduse taga on ka mingit spetsi tehnoteadmist tarvis, et asi näeks igas asendis ja igas formaadis luksuslik välja või on igale formaadile ikka lõpuks eraldi lähenemist tarvis?
Ronald: Kui oma nooruspõlvest mäletan mina vaid klassikalisi jewel box’e ehk plastikust läbipaistvaid karpe, siis tänapäeval on formaate palju rohkem ja see loob ka tehniliselt palju rohkem võimalusi. Liisi albumi puhul oli meile väga oluline see feel, mille inimene albumit käes hoides saab, seega tahtsime selle plastikust välja tuua ning lisaks näeme kaanel nii taustast erinevalt läikivat trükki kui väljapressitud osasid, mis on käega tuntavad ning annavad just seda otsitud emotsiooni. See tähendab muidugi ka suuremat eelarvet, aga Sandra oli algusest peale kahe käega poolt, et teha see investeering ja panustada just sellele erilisele emotsioonile.
Lisaks on oluline tänasel päeval silmas pidada, et peale füüsilise albumikujunduse, mida inimene käes hoida saab on vaja luua ka mitmeid erinevaid formaate veebikeskkondade tarbeks.
Pamela: Eesti üks suuremaid võlusid on tema väiksus. Me ei pea mõtlema, kuidas toota kümme miljonit plaadiümbrist. Siin saavad kõik asjad olla ainulaadsed erilahendused. Pur Muddi “plaat” ei ole ju tegelikult üldsegi plaat, vaid USB-pulk. See eeldas täiesti omamoodi lahendust.
Kaarel: Kui idee ja tahtmine on olemas, siis saavad ka kõik muud teadmised selgeks, mis teostuseks vajalikud ja millest alguses aimugi polnud.
Pamela Sume – Pur Mudd “Undefined”
Kas artisti muusika peaks ilmtingimata ka isikliku maitse järgi olema? Mis on kõige olulisem osa albumikujunduse vundamendist, et töö tuleks hea? Millest algab ühe albumi kujundamine?
Ronald: Bynew’s tahame me eelkõige olla artisti loomeprotsessis võimalikult sees. Oleme artistidega käinud stuudiotes koos lindistamas, nende live’del, kuulanud nendega koos nende tulevat albumit või istunud nendega niisama selle protsessi käigus koos ja muust maailmast ja muusikast juttu teinud. See aitab meil paremini mõista, kuidas konkreetse artisti lugu kujundades paremini edasi rääkida ja neid tundma õppida. Oleme mitmel korral lasknud artstidel ka enda loovprotesessi sekkuda, just selleks, et lõpptulemus tuleks võimalikult personaalne. Liis näiteks käis meie stuudios kritseldamas erinevaid sümboleid ja kirjutamas lugude nimesid ning tänusõnu, mida lõplikus kujunduses näeme.
Pamela: Usun, et muusika peab olema hea ja inspireeriv. Huvitavaid nüansse leiab väga erinevatest stiilidest, mida võibolla iga päev muidu ei kuula. Harjumuspärase rütmi muutus võib avada uusi uksi. Küll aga peaks olema väga hea klapp konkreetse muusikuga. See on suur vastutus kellegi teise “beebile riideid selga disainida”. Albumi kujundamine algabki artisti ning tema idee tunnetamisest ja ühise vibratsiooni leidmisest.
Kaarel: Ilmtingimata ei pea olema isikliku maitse järgi, kuid see aitab kõvasti kaasa. Õnneks on mul see isikliku maitse spekter päris lai. Vundamendiks väga oluline ongi see, kas muusika meeldib või mitte. Minu jaoks algabki albumi kujundamine muusika kuulamisest, mis esialgu võib olla väga toores võrreldes sellega, mis lõpuks plaadile läheb, kuid see on esimene, mis mõtte käima lükkab ja inspireerib.
Kaarel Vahtramäe – Pia Fraus “Field Ceremony”
Konkreetse nomineeritud töö juurde minnes – mis on see lugu, mille see kujundus räägib? Või kontseptsioon, kui pole otsest lugu? Kuidas selleni jõudsid, milline oli tööprotsess? Kas on midagi, mida sooviksid tervikust eraldi esile tõsta?
Ronald: Liisi albumi kujundamise protsess algas meie stuudios ühe korraliku girl-power koosolekuga, mille käigus tegelikult ka kogu albumi suund paika sai. Selles osalesid Liis Lemsalu, Liisi manager Sandra Sersant, albumi fotograaf Liina Notta ning stilist Johanna Eenma. Kritseldused on Liisi alati iseloomustanud, sest ta on juba kooliajast alati vihikuservadele sodinud ja Liis pakkus enda poolt kohe välja kätele sodimise idee, millele oli inspiratsiooni leidnud ning Liina pakkus enda poolt välja väga kifti mõtte pildistada seebimullidega. Need kaks mõtet rullisid lahti kogu ülejäänud visuaalse kontseptsiooni. Lugu aitavad rääkida selles albumis just need Liisi poolt joonistatud väiksed illustratsioonid, mis iga looga kaasas käivad ning oluline oli loomulikult ka fotode valik, mida bookletis sõnade kõrval näeme. Selle albumi kujundus on selles kontekstis väga tunnetuslik, oluline oli, et album räägiks just Liisi erinevatest emotsioonidest läbi selle albumi, mis tegelikult on teekond läbi tema emotsioonide ja ajatelje. +1 tähendab inimest, kes on sinuga kaasas. See album räägib erinevatest Liisi pluss ühtedest ja kogu kujunduslik pool on loodud neid emotsioone toetama.
Pamela: Hihii. Plaadi kontseptsiooni ei saa määratleda, sest määratlematus ongi ta tuum. Ka nimi “Undefined” vihjab sellele. Poisid tahtsid välja tuua elu lõputuse, kuid selle tõlgendamisel andis mulle 100% vabad käed. See oli tõesti vabastav. Sain eksperimenteerida nii vormi, materjali, fotokeele kui ka kujundusega. Kõik detailid hakkasid üheskoos ideaalselt tööle. Pleskiklaasi peale trükitud ruumilise efekti jättev foto ning selle pildistamine oli täiesti ainulaadne kogemus. Ütleme ausalt, et ega trükikojad alguses õnnelikud ei olnud, aga nüüd tulemust käes hoides toovad nad seda tihti näidisena, mida kõike teha saab.
Kaarel: Pia Frausi “Field Ceremony” albumi kujundamine sai alguse tegelikult esimese singli “Autumn Winds” kujundamisest, mis võttis rohkem aega kui albumi enda kujundamine. Selle singli kujundamisega sai paika kogu kujunduse loogika ja selgroog, mida hiljem oli lihtne vastavalt formaadile kohandada. Eraldi esile sooviksingi pigem tõsta kogu selle projekti terviklikkust, et kogu kaup, alates postkaardist kuni 12-tollise vinüülini, on samast perest pärit.
Eeldan, et muusika tarvis kujundamine ei ole su ainus väljund – mille põnevaga lisaks tegeled?
Ronald: Muusika on bynew üks olulisi suundi disainistuudiona. Me armastame artistidega töötamist ja tahaksime olla muusikavaldkonnas aina rohkem aktiivsed — singlikujundustest kuni muusikafestivalideni välja. Igapäevaselt aitame me klientidel ehitada brände, loome identiteete ja kujundame veebilehti. Meie töödega on võimalik tutvuda — www.bynew.co.
Pamela: Disainerina kuulun Hmmm Creative Studio ridadesse. Seal ei ole kunagi igav – kujundame ettevõtetele brändinguid, teeme reklaame, aitame uusi tooteid välja mõelda, pildistame, filmime. Just eelmine nädal aitasime ühel kliendil uue kohvi maitset paika saada.
Kohvist rääkides – pean ka ühte salajast kohvikut Kalamajas, aga see on suur saladus ja sellest ei tohi rääkida. Ning et mu kass ei solvuks – väga oluline osa elust kulub lemmikloomale.
Kaarel: Kui ma muusika tarvis ei kujunda, siis kujundan ma kõige muu tarvis, mida on tarvis kujundada. Ja kui enam midagi kujundada ei ole, siis jälgin, kuidas linnud oma pesi ja lennutrajektoore kujundavad.
Eesti Muusikaettevõtluse Auhinnad 2018 võitjad kuulutatakse välja 3. aprillil toimuval pidulikul galaõhtusöögil restoranis Merineitsi. Eesti Fonogrammitootjate Ühingust on soovijatel võimalik galal osalemiseks pileteid soetada (rsvp@efy.ee).