Rakvere rahvamajas 10. ja 11.detsembril 2010 Rakvere PÖFFi kinematograafilise muusika eriprogrammina toimuv dark folk/neofolk/industrial festival DARKLAND FIRE toob siia seitse põnevat muusikakollektiivi seitsmest eri riigist. Kõige pikema ajalooga esinejaks on üks intrigeerivamaid industrial muusika kultusprojekte Gerechtigkeits Liga Saksamaalt. Bändi eestvedaja Till Brüggemann on nõus rääkima Rada7 lugejatele Gerechtigkeits Liga aastatepikkuse tegevusaja telgitagustest.
GLi on nimetatud samal ajajärgul alustanud Einstürzende Neubauteni kõrval üheks industrial muusika rajajaks. Millised on teie suhted EN muusika ja artistidega?
Alustasime Gerechtigkeits Ligaga 1981. aastal Põhja-Saksa tööstus- ja sadamalinnas Breemenis. Olime Einstürzende Neubautenist tollal küll kuulnud, aga meie lähenemine helide loomisele ja töötlemisele oli paljuski erinev ja tehnoloogiliselt pisut arenenum. Kuigi ka meie kasutasime odavaid kaasaskantavaid monomakke ja monodiktofone välisalvestuste tegemiseks, olid paljud meie väga varase perioodi biidid loodud analoog-trummimasinal ja linte luupima pannes, mitte metall-löökriistade ja isetehtud metall-trummikomplektidega. 1983. aastal saime kokku helitehniku Thomas Sterniga, kes tollal elas Breemeni kandis, ja salvestasime tema stuudios oma esimese vinüüli. Hiljem kolis ta Berliini, kus temast sai Einstürzende Neubauteni helitehnik ja ta töötas paljude nende stuudioalbumitega. See on ilmselt “lähim isiklik” seos, mis meil kunagi nendega on olnud. Meie vaade elule võis üldiselt olla sarnane, sest paljud meie liikmed tulid punkbändidest ja nende eluvaade oli üsna nihilistlik, aga muidugi ei saa ma päris kindel olla …
GL loomingus on olulisel kohal videokunst. Kas alati sünnib kõigepealt muusika ja siis video või on vahel mõnikord olnud ka teisiti?
Kui me varastel 1980ndatel alustasime, oli VHS videotehnoloogia veel üsna kallis, niisiis hakkasin töötama slaidiprojektsioonide ja Super8mm analoogfilmiga, mis oli 1981/82. a suhteliselt odav alternatiiv VHS analoogvideole.
Minu enda ja GLi jaoks oli töötamine selliste vahenditega nagu slaidiprojektsioonid ja film väga oluline, sest olime loonud GLi duona ning rõhutasime ja väljendasime iga ideed visuaalidega – filmi ja slaidiprojektsioonidega – nii ei pidanud me kirjutama laulutekste ega laulma live-kontsertidel. Sõnad, mida oma muusikas kasutasime, olid salvestatud lindile, seejärel luubitud ja häälesämplitena helisse integreeritud. Tollal oli see veel üsna ebakonventsionaalne viis atonaalsete heliideede väljendamiseks ja seetõttu palju põnevam nii kuulajate kui ka meie endi jaoks.
Sageli salvestasime muusika siis, kui film oli juba üles võetud ja toimetatud. Paljud projektid, millega töötasime, arenesid päris tihti multimeediaprojektideks. 1982. ja 1983. a sain esmakordselt võimaluse kasutada VHS videoseadmeid, nagu videomakid ja –kaamerad, millele hakkasin üle viima varasemaid Super8 filme – videolintide kasutuselevõtt tegi lühemate videoklippide jaoks kujutiste loomise lihtsamaks ja vähem aeganõudvaks. Sellest hoolimata jätkasin töötamist suuremate filmiformaatidega nagu 16mm, kuni 1980ndate lõpu ja 1990ndate alguseni, et saaksin klubides töötada filmiprojektsioonidega, sest videoprojektorid ei olnud tollal veel tavaline tarbekaup ja harilikel kontserdi- ja festivalikorraldajatel oli neid kallis rentida.
Üks GL liikmetest elab Londonis ja teine Berliinis. Kuidas on võimalik sellisel distantsil bändi teha?
Saame kokku, kui töötame ja teeme bändina proovi kontserdiks valmistudes või kui meil on vaja salvestada “live” stuudio keskkonnas. Õnneks on Londoni ja Berliini vahelised lennud muutunud suhteliselt odavaks, nii et kummalgi meist on võimalik lennata Londonist Berliini – ja vastupidi – millal iganes vaja. Meil on ka kodused salvestusstuudiod, seetõttu saame töötada uute lugudega individuaalselt, ilma et peaksime teineteist kogu aeg nägema. Kui oleme digitaalse salvestamise lõpetanud, saadame üksteisele interneti kaudu helifailid ning jätkame siis järgmiste helide ja instrumentide salvestamist, kuni lugu on valmis järelproduktsiooniks ning selle saab miksida ja lõpetada. See on unikaalne töötamisviis, mis ei nõua pidevat kokkusaamist, ja kiirete internetiühenduste abil saab suuri helifaile väga kiiresti vahetada. Paljud muusikud nimetaksid seda multitrack home recordinguks – või individuaalselt salvestatud helide ping-pongiks, millest lõpuks saab valmis lugu või laul. Sellisel koos töötamise viisil võib olla palju eeliseid ja ka puudusi, kuid seni on see meie jaoks end õigustanud.
Mille üle selle peaaegu 30-aastase GL ajaloo jooksul Sa ise kõige rohkem uhkust tunned?
Olen üks asutajaliikmetest ja GLi vana koosseisu ainus “ellujäänu”. Mul on olnud mitmeid kõrghetki… 1980ndatel mõned kõrghetked… uuel aastatuhandel… Ei oleks õiglane siduda neid ühe ajahetkega. Usun, et me kõik loodame, et mitmed kõrghetked on veel ees…
Millised põhisõnumid GL loomingus on jäänud samaks ja millised on muutunud?
Vanad on ikka samad ja uued on alles tulemas! Igaüks, kes vaatab pealispinnast sügavamale, peaks neid üsna selgelt nägema. Palun vabandust, ei taha kõlada ülbelt, aga ma ei ole poliitik…
Pärast 2008 ilmunud vanema materjaliga 2xLP+ 7" + DVD sisaldavat kogumikku “Per Ignem Ad Lucem” olete välja andnud vaid paar 7" plaati uue materjaliga. Millal on oodata täispika plaadi ilmumist uue materjaliga? Mille poolest uus materjal erineb senisest loomingust?
Saundid ja struktuurid, aga ka vokaalid ja laulustruktuurid, samuti mõnede laulude dark-ambientlikum ja löökriistakesksem iseloom erineb mõneti GLi varasemast stiilist, mis on põhiline. Samas võib seda seostada GLi kummalise stiili ja eripäraga. Loodame, et see üllatab, valmistab pettumust ja on samavõrd nauditav ja ka pisut vihastav paljude inimeste jaoks. Meil on olnud mõned kahetsusväärsed tagasilöögid paari plaadileibeliga, kellele meeldis meie uus materjal ja kes olid valmis ja suutelised seda välja laskma, kuid loobusid diilist viimasel minutil. Nüüd oleme otsustanud taaselustada GLi vana plaadileibeli Zyklus Records ja lähitulevikus uue plaadi välja anda – nii et püsige lainel.
Millisena Sa näed (post-)industrial muusika arengut tulevikus?
Olen kõikjal maailmas näinud suureneval hulgal inimesi, kes paistavad olevat aktiivsed post-industrial muusika skene kõigis erinevates harudes. Kas uute muusikaliste avastuste osas on see positiivne või negatiivne, seda näitab tulevik. Võib vaid loota, et see viib eksperimentaal-„muusikute“ ja multimeedia artistide uue ja teedrajavama noorema generatsioonini.
Mida Sa tead Eestist ja Eesti muusikast?
Kahjuks üsna vähe, aga sõbrad siin Londonis on mulle rääkinud, et teie neo-folk ja post-industrial stseene on elav ja päris aktiivne, mis kõlab minu meelest positiivselt. Ootame väga teie festivalil ülesastumist – see on meile suur au.
Millised on Sinu ootused Rakvere esinemisele?
Kui päris aus olla – oleme esmakordselt Rakveres mängimise pärast pisut ärevil ja elevil – suur tänu kutse eest!!!
Millise sõnumiga Sina kutsuksid industrial muusika fänne Rakverre festivalile Darkland Fire?
Millise sõnumiga kutsuksin industrial muusika fänne Rakverre? …“Tere tulemast Gerechtigkeits Ligat ja „Dystopiat“ kuulama”…
Festivali teema: http://www.rada7.ee/?s=f&k=1&id=47983