Kummardus Tarkovskile, festival Stalker

Kirjutas ivo
24-08-2011

Stalker festivali toimumine Tallinnas ei ole kokkusattumus, see toimub just nimelt linnas, kus härra Tarkovski võttis üles oma kuulsa filmi „Stalker“. Pühitsemaks selle kultuuriaristokraadi seost Eestiga, tuleb nüüd festival, mis ootab seiklusliku muusika, filmi- ja visuaalkunstide austajaid. Festival teeb muidugi otsesese kummarduse tolle vene filmiklassiku ees, kuid mitte ainult – festivali kuraatori Andres Lõo sõnul võib seda võtta ka kui vaba mõtlemise tsooni taasavamist, seosena siis filmist tuttav Tsoon.

Kuraator Andres Lõo tutvustamas festivali.Kuraator Andres Lõo tutvustamas festivali.Fotograaf: Andri AllasFestivali avasündmuseks on täna, 24. augustil kell 18:00 Tarkovski polaroidide näituse, "Hele, hele päev" avamine Temnikova & Kasela Galeriis, Lastekodu 1. Näituse muusikaliseks taustaks on Eesti kunstniku KIWA ambient-muusika ning näitus jääb avatuks 20. septembrini. Kella 20st jätkub avamine filmi „Stalker“ piduliku linastusega kinos „Sõprus“.

Festivali filmiprogramm ei piirdu muidugi ainult „Stalkeriga“, kuid on loomulikult Tarkovski-viidetega. 28. augustini kestvast programmist leiab filme Chris Markerilt, Sergei Paradžanovilt, Bela Tarrilt, Veiko Õunpuult, Aleksandr Sokurovilt, Vjatšeslav Amirhanjanilt ja Igor Maiborodalt. Tarkovski-viitelist filmikava aitavad teile veelgi lähemale tuua režissöör Audrius Stonys Leedust ja filmiteadlane Mark Le Fanu Suurbritanniast. Filme juhatavad sisse veel mõnedki silmapaistvad filmisõbrad, teiste hulgas Veiko Õunpuu.

Planningtorock.Planningtorock.Reedel, 26. augustil toimuva konsterdiöö juhatab sisse Stylophonic Orchestra of Eurasia – koosseisus Veiko Õunpuu, Mart Taniel ja Ülo Krigul, millele järgneb noore eesti elektroonikageeniuse, Taavi Tulevi sooloetteaste. Lätist saabub kitarrivirtuoos Edgars Rubenis ja Hollandist ansambel Mount Fuji Doomjazz Corporation. Soome minimalistlikku avangardi esindab Ilpo Väisänen (Angel), kes on tuntud duo Pan Sonic liikmena. Ilpo Väisäneni konserti visualiseerib nimekas saksa video- ja valguskunstnik Philipp Geist. Iseäranis suurt põnevust pakub Erkki-Sven Tüüri ja tema poja, Lauri-Dag Tüüri esma- ja ainukordne ühiskontsert. Kontserdiöö üheks naelaks on aga kindlasti Suurbritannia-Saksa päritolu Planningtorock. Eraldi tuleb välja tuua ulmekirjanikelt, vendadelt Strugatskitelt laenatud ja "Stalkeri" skripti aluseks olnud romaani järgi nime võtnud ansamblit, Väljasõit rohelisse.

Kerikmäe & TencuKerikmäe & TencuHeli- ja filmikunsti põkkumiskohta tähistab Renzo van Steenbergi kureeritud live-cinema ruumis Telcosystems, Hollandist. Neile sekundeerivad eesti animaator Andres Tenusaar (Tencu) ja mitmekülgne muusik ja helilooja Taavi Kerikmäe. Lisaks on Katlas vaid sel ööl eksponeeritud skulptor Edith Karlsoni ning kunstnikepaari Risto Tali & Bruno Lillemetsa installatsioonid. Festivaliööd elavdab ainulaadne aktsionist ja skulptor Kris Lemsalu.

Festival jätab endast ka füüsilise jälje, seda festivali kasseti „Stalking Stalker“ näol. „Kassett“ on küll tinglik nimetus, vormilt on lõpptulemus CD-ga raamat. Kogumik sisaldab filmi legendi lahkavaid esseesid filmiteadlaselt ja kriitikult Mark Le Fanult, kunstnik Peeter Lauritsalt ja muusik Mihkel Kleisilt. Seda ühtaegu eesti-, vene- ja inglise keelde tõlgituna. Tekste saadab režissöör Arvo Iho fotodokumentatsioon 33 a. tagustelt filmivõtetelt Jägala-Joa hüdroelektrijaamas ning CD-kogumik Erkki-Sven Tüüri, Taavi Tulevi, Lauri-Dag Tüüri, Ilpo Väisäneni, Arvo Pärdi, Andres Lõo, Paavo Eensalu ning ansamblite Opium Flirt, Hype Williams, Telcosystems ja Väljasõit rohelisse muusikaga.

Selline on "Stalking Stalker".Selline on "Stalking Stalker".Fotograaf: Andri AllasEsseed on süvitsiminevad sissevaated Tarkovski omamaailma ja filmiga irdsemalt seonduvatesse teemadesse nagu elekrooniline filmimuusika, ajastu märgilisus ja kunstnike omaruum. Helikogumik, millel kõrvutatakse nii eesti-kui välismaine muusika, sõltumata heliloojate akadeemilisest ja geografilisest taustast, on ajaloos üks iselaadsemaid. Tänu Tarkovski panusele Eesti ja Tallinna kultuuriajalukku ning festivali toimumisele, on meil täna võimalik asetada Eesti ja maailma tippkunstnikud- ning heliloojad väärilisele võrdsele pulgale.

Kui Tarkovski filmis "Stalkeri" Tsooni tungimise stseeni praeguse KultuuriKatla väravas, kirjeldas too tsoon teatud mõttes vaimselt ärkava inimese siseeksiili tungimist. Täna on Tallinn sealsamas sadamas end taas inimestele avamas. Tarkovski inimese mõistmise tahe ja seda ilmestav visionäärne film paneb meid taas otsima tänapäeva Stalkereid ja Tsoone, kus meie sisimad soovid võiksid täituda. Elame kuni imestame.

www.stalkertallinn.com
www.rada7.ee/yritus/54969

Veel artikleid