Ei ole just palju üritustesarju, mis saavad Eestis juubeliga kiidelda. Tallinn Express, mida juhivad Rulers of The Deepist tuntud P.Julm ja Meelis Meri, on aga üks nendest ning aprillikuu jooksul toimub kolm pidu, kuhu kõik house-muusika fännid oodatud on.
Palju õnne juubeli puhul! Ega ei olegi ju väga palju üritusi, mis on kümme aastat vastu pidanud?
Julm: No on ju veel, Bashment, Check One Two. Kes seal veel?
Meri: Hype The Funk vist oli ka.
Julm: Tegelikult ikka on neid.
Enne, kui läheme juubeliteemaga edasi, pean küsima, kuidas teil Tallinn Music Weeki showcase läks?
Julm: F-hoone rahvast täis, müüsime pileteid rohkem, kui algul arvasime ja kõik oli super. Hommikutundideni oli maja pungil ja väga mõnus oli. Selline õnnestumine nagu õnnestumine olema peab.
Meri: See ülekanne oli ka väga lahe. Ma sõitsin kohe pärast esinemist koju, vaatasin ja kuulasin autos veel poolteist tundi ülekannet ja kõik oli hullult kvaliteetne. Nagu teleülekanne oleks olnud.
Juubeli tähistamisega jõuate ka Tartusse Illusiooni, kus te vanasti päris tihti mängisite. Miks seal üritus omal ajal ära vajus?
Julm: Meri võib omalt poolt kosta, aga mina räägin nii palju, kui mina tean. Oli see, et tuli majanduskriis peale ja klubi võimalused vähenesid. Kahepoolselt leppisime kokku, et paneme pausi peale ja siis vaatame edasi, kui asjaolud muutuvad. Selle aja jooksul aga järjepidevus katkes. Ei olnd inimesi…
Meri: Klubi Tallinn muutis omanikke, ka Illusioonis vahetusid rendiomanikud. Tartus läks kriisi ajal kogu klubimajandus küllaltki hullumeelseks. Nad hakkasid endal ise jalgealust alt ära tõmbama. Ausalt öeldes, on seal siiani sama situatsioon. Klubid võitlevad täiega rahva eest.
Julm: Eks näha ole, kuidas läheb.
Saan aru, et Von Krahlis tuleb kõige suurem tähistamine?
Julm: Jah. Seda ootame hinges kõige rohkem ise ka. Siiani oleme saanud fännidelt väga positiivset tagasisidet, nii, et Krahlis teeme uuesti. Kõik ootavad seda underground feel’i tagasi
Kes teid Krahlis aitab?
Meri: Krahlis on meil Spin Science ning Manchesterist Mark Holmes, keda oleme siia ka paar korda varem kutsunud. Ta on selles suhtes hea DJ, et oskab sellistes situatsioonides rahvaga tööd teha. Ega me alati eriti palju inimesi mängima ei kutsu. Meie kvaliteedilatt on üpris kõrgel ja neid inimesi, kes meie arvates plaate oskavad mängida, ei ole üldse palju.
Vaatame korra ajast tagasi ka. Kümme aastat hiljem on house ikka veel elujõuline. Paneb see teid imestama? Ta ei ole ju kliinilisi surmasid läbi elanudki.
Julm: Kaugel sellest. House tuksub ääretult elujõuliselt. Loomulikult on stiilis sellised loomupäraselt kulgevad lained, kerged suuna- ja saundiesteetika muutused, aga see on loomulik. Siin ei ole midagi ebanormaalset. Tervikuna on house-skene väga elujõuline. Kümne aastaga on mingi ring täis tiksunud ning deep house on jälle kõige aktuaalsem saund, mis on väga lahe.
Meri: Nüüd tehakse ka rohkem comeback‘e, mis on väga vahva.
Mulle on just tundunud, et viimase viie aasta jooksul on house läinud pigem tumedamaks. Tech-house on popiks saanud. Vanasti oli ju jämedalt öeldes kaks suunda: kas deep house või selline vokaaliga soulful house?
Meri: Vahepeal mulle tundus, et vokaal-house tuleb tagasi, kuid siis see jäi toppama ja hakati vokaale alla pitch’ima ehk madalamaks tegema. Minule isiklikult tundub, kui sul on vähem vokaali ja rohkem sünteetilisi elemente, siis seda lahedam on.
Julm: Pesuehtsa soulful house’i tagasitulekut ei näe hetkel. Soulful vokaal võib peal olla, aga üldine saundikäsitlus on teistsugune. Ikka ollakse põlvini deep house’i sees, see on üldine suundumus.
Kuidas Eesti house-skene muidu elab? Kuidas noorematega on? Kas nad pigem eksperimenteerivad või on stiilipuhtamad? Äkki tehakse üldse täiesti keskpärast asja?
Julm: Ma ütleks niimoodi – Spin Science on näiteks nii ammu skenes, et kõik käsitlevad teda kui vana tegijat. Ometigi pole mees kolmkümmendki täis. Tegu on väga noore ja viljaka produtsendiga. Neid noori on ju tegelikult veel, kes on peale kasvanud; kes annavad oma lugusid välja lääne plaadifirmade alt; kes remiksivad. Skene on väga elav. Loomulikult on olemas omad tähed, kes on tantsumusas väga kaugele jõudnud. Polegi nagu teist musavaldkonda, mis oleks nii tugev Eestis. Klassikaline muusika võibolla mõnes kontekstis.
Meri: Neid produtsente ja tegijaid on palju, kuigi skene on väike. Võibolla seoses vinüüli tagasitulekuga on mõningad inimesed saanud rohkem tähelepanu. Vanadest tegijatest Ajukaja ja Andrevski, kelle reliisid praegu on Inglismaal tantsumuusika mõttes väga olulised plaadid. Need, kes hiilivad traditsioonilisest saundist kõrvale ja teevad midagi huvitavamat, pääsevad rohkem löögile. Pean siiski mainima, et need, kes seda huvitavamat saundi teevad, nende aeg on lihtsalt käes. Ma arvan, et spetsiaalselt keegi ei mõtle, et "kohe hakkan põrutama ja tõusen hoobilt number üheks". House’is, erinevalt popmuusikast, seda tihtipeale ei näe, et toodetakse hunnik ideesid, millest üks-kaks maha müüakse.
Mis teil Rulers of The Deepiga praegu käsil? Tean, et just ilmus uus singel "Delano", Eva Vainoga üks uus lugu. On plaanis äkki uus album varsti välja lasta?
Julm: Ei no, mussi on ju äge ja mõnus teha. See pakub rõõmu. Albumi koha pealt, ma jätaksin mõttemärgid. Võibolla kunagi teeme, võibolla kasvab sellest materjalist poole aasta pärast mingi albumimaterjal välja. Ehk teeme ühe mix-plaadi. Reaalset albumi eesmärki meil pole ja reaalselt pole mõtet albumit teha. Kellele, miks, kuhu, misasja? See ei ole ju see, mis müüb. Maailm on ju absoluutselt muutunud.
Meri: Kui sa vaatad, mis maailmas toimub albumitega, siis ei ole mõtet välja anda kümme 8-minutilist lugu kõikidesse portaalidesse. Füüsilist koopiat ei väljasta enam keegi. Kui, siis ainult vinüülil. See lihtsalt kaob ära. Sul on materjal ainult nädal aega üleval ja siis need kümme lugu kaovad. See on minu meelest pointless.
Julm: Täiesti mõttetu. Materjali ja energia raiskamine. Mussi loomulikult teeme ja tahame teha, aga kui räägime ärilisest poolest, siis maksimum EP.
Ma just tahtsin kohe otsa küsida, kas kunagi tuleb selline popim plaat ka veel nagu 2008. aasta „Ready to go Overground“?
Julm: Ega me teadlikud hitikeevitajad pole. Kui torust tuleb hiti-potentsiaaliga lugu, siis jumala eest, aga ma arvan, et kumbki meist pole selline vend, kes istub maha ja mõtleb: „Kus see Grete Paia number nüüd on? Helistame talle.“
Meri: Me ei ole jah sellised. Me võiksime küll teha, aga ise initsiatiivi üles ei näita. See, et me kunagi Birgit Õigemeelele albumi tegime, oli ka puhtalt nende soov. Popmuusikale kõige lähemal olev asi, mis tehtud. Aga me ei kipu eriti sinna maailma
Julm: Minu süda on rahul. Koos Meelisega oleme saanud „Aasta naisartisti“ tiitli, piisab küll. (Naeravad.)
Meri: Oleme saanud nii „Aasta elektroonikaartisti“ kui „Aasta naisartisti“ tiitli. Sellest piisab. Me jääme ikka oma liistude juurde.
Julm: Lõppkokkuvõttes saame vanemaks, mõlemal on pered ning ajaressurss on piiratud ja seda peab kasutama võimalikult optimaalselt. Optimaalselt tähendabki, et tegeleme ainult enda asjaga. Lahmimiseks aega eriti palju ei jää.
Teie pidudel on alati olnud pigem täiskasvanulikum publik kui nooremad. Miks see nii on? Kas noored leiavad house’i alles hilisemas eas?
Meri: Kui me alustasime, siis olime ise ka väga noored. Vaatasin just mingeid pilte, olime ikka nii sirged poisid. Ma arvan, et kasvasime koos fännidega suurteks, lihtsalt meie jäime klubisse mängima. See on meie töö ja hobi. Põlvkonnad vahetuvad. Ma ei tea, miks publik veidi vanem on. Arvan, et noori inimesi on ka päris palju, kui me vaatame Studio üritusi, aga sul on täiesti õigus. Vanem generatsioon on täiesti olemas. Ma ei tea, millest see tuleb.
Julm: Ma ei oska kommenteerida. Ilmselt sul on tõetera sees, et noored kuulavad veits teistsugust muusikat, et house’i juurde jõutakse pisut hiljem, aga selget vastust ei ole.
Sügisel, kui David Alvaradoga rääkisin, siis ta kommenteeris: “Noored tahavad kommi. Kui nad hakkavad janunema millegi „toitvama“ järele, siis olen ootamas.“ Äkki see?
Julm: Võibolla. Ma täpselt ei oska öelda. See lihtsalt on nii ja see on tore.
Kauaks veel Tallinn Expressi jätkub?
Julm: Elu loojanguni.
Meri: Mine tea jah.
Julm: Meile meeldib. Nii kaua kuni publikut jagub, nii kaua teemegi. See on küll väsitav ja tervist kahjustav…
Meri: Kui korra kuus teha, siis on täiesti ok. Siis jaksab. (Naeravad.)
Mis seis teil kõrvalprojektiga on?
Meri: Tiger Milkil on käsil aeglane albumi tegemine. Vahepeal pole mitte midagi toimunud, teeme vaikselt videot ja üks singel peaks tulema. Kõik hakkab otsast peale. Ega peale Tiger Milki ja Rulers of The Deepi ei jäägi aega millegi muuga tegeleda. Need on kaks põhiasja ja peavad end õigustama.
Julm: Minu viimane üllitis oli Sofia Rubinaga, mis tegime. Aga Broken Time Orchestra on veidi varjusurmas, meil on materjal ette valmistatud, aga pole seda jõudnud vormistada. Meilt telliti projekt, kus me töötlesime Sven Grünbergi muusikat. See kõik on hetkel arvutis ja ootab ajahetke, mil saab selle ette võtta. Siis olen sattunud ka erinevatesse projektidesse bändiliikmena. Eelmine aasta tuli välja Rütmiallika album, sel aastal oleme kokku mänginud löökpillide projektis Drum Prana koos Brian Melvini ja Tanel Rubeniga. Oma plaadifirma alt pole ma viimasel ajal house’i välja andnud, et mitte öelda, et pole üldse jõudnud sellega tegeleda. Kõik aur on läinud Urmas Alenderi back-kataloogi reliisimisele. See on nüüd kõik välja antud ja kättesaadav.
Tallinn Expressi kümne aasta jooksul on kindlasti juhtunud nii mõndagi. Äkki lõpetuseks meenutate mõnd erilist või kummalist hetke, mis nende aastate jooksul kõige eredamalt meelde jäänud?
Julm: See on väga keeruline teema. Siin peab naasma selle juurde, et Tallinn Expressi peod on väga head peod. Mujal mängides on väga vähe pidusid, kus energia küündib Tallinn Expressi tasemele. Olid Ovumi Miami peod. Ükskord Ministry of Soundis mängides, tekkis energia, mis oli väga hea. Et ainult üksikud peod suudavad võistelda Tallinn Expressi energiaga. See, mis mõnede jaoks on elu kõrghetk DJ-na, see on meil kogu aeg ja me hindame seda kõrgelt.
Meri: Julmal on 100% õigus.
Julm: Kui hakata mõtlema, siis võibolla, kui Tom Middleton esimest korda käis. Ta on väga eriline inimene ja iidol, kes oli deep house’i sünni juures. Põhimõtteliselt iga kuu Tallinn Express ongi eriline.
Meri: Me ei ole mitte kunagi oma publikut alahinnanud, ei Tallinn Expressil ega mujal. Siin ongi see asi, et see suhe publikuga tekib kohe, ühe-kahe loo jooksul. Inimesed saavad aru, et mängid seda, mis tuleb sinu seest ja mida sa tahad väljendada. Ei mingeid allahindlusi. See, mis me mängime, ongi see, mis tundub meie jaoks õige ja äge.
Tallinn Expressi 10 juubel toimub: 5. aprillil klubis Studio, 18. aprillil Tartus Illusioonis ja 19. aprillil Von Krahlis.