Sel laupäeval, 8.novembril, tähistab Tjuun In klubis Sinilind oma 15 tegutsemisaastat. Qba, To-Sha ja L.Eazy vaatavad veidi ajas tagasi ning arutlevad, kuidas üldse dnb skene muutunud on
Palju õnne 15. juubeli puhul! Teil raadiosaade on veidi noorem, eks?
L.eazy: 13.
Qba: Raadio2s on 12 aastat Tjuun In olnud. Enne seda oli Energy fmis Tune In. Nüüd sai 13 täis see sügis.
To-sha: Mul oli enne soolosaade Nõmme raadios nimega Rollercoaster. See oli enne, kui Tjuun In tuli.
Qba: Sealt tegelikult alustasid Critikal ja Paul Oja. Neid kutsuti R2-te pool aastat enne meid. Kui Heidy tuli R2te, siis tuli see, et kõik saatenimed peavad eestikeelsed olema. Meil paluti Tjuun In eesti keeles kirjutada.
L.Eazy: See on naljakas, et kõik kirjutavadki eesti keeles Tjuun In. Enne oli ta nii võõrapärane, aga nüüd igapäevaseks saanud.
Qba: Eestipärasust hinnataksegi kõrgelt. Vana vene aeg oli läbi saanud ja siis olid kõik läänest vaimustunud. On ju nii, ei lääs ega ida pole hullult ägedad kohad, vaid see, kus meie oleme.
See oli vist sel ajal kui Raadio2 hakkas rohkem õhtusele vööndile keskenduma?
L.Eazy; Jah, siis tuligi. Kui Heidy sai peatoimetajaks, siis toimuski õhtuse vööndi eristumine ja üldse suured muutused Raadio2s ja siis ei tohtinud enam rahvusringhäälingus reklaami teha. Aga me tähistame rohkem seda, et pidude sari sai 15. Saade ja pidu on mõnes mõttes koos, aga ka eraldi.
Me tähistasime ka tänavu 15 aastat. Nagu näha, siis veebilehte saab suvaline maakas ka teha, aga teil oli pikem ajalugu mängimisega?
Qba: Pidudega oli see, et alguses oli iga poole aasta tagant üritus. Ei olnud järjepidevust. Ei proovinud iga kuu teha. Vahepeal oli ka meil paariaastane paus, kui tegime Balous P.E.O.L sarja. Von Krahlis öeldi meile, et me ei tohi seal teha. Seal oli mingi arusaamatu asi, et meie publik oli harjunud Krahlis käima, aga meile öeldi, et liiga raju värk on. Siis oli mingi periood, kus meie publik käis Krahlis ja me pidime uue publiku Balous kasvatama. Aga nagu näha, see kõik läks hästi. Mis sind ära ei killi, teeb sind tugevamaks
L.Eazy: Algul oli tihedamalt. Kord kvartalis. Siis hakkasime ka välismaalt DJ-sid tooma. Paljud võib-olla ei tea, et tollal oli muusikaskene nii teistsugune. Kui läksime kasvõi Krahligi, siis mõeldi, et see on idiootide muusika.
Qba: Krahlis prooviti alati midagi teha midagi ekstravagantsent. Ma saan aru, miks meile nii öeldi, sest meie pidu ei ole enam uus ja äge ning see on ennast ammendanud. Samamoodi võib-olla alguses võis see muusika nende jaoks põnevam ja aktraktiivsem olla.
L.Eazy: See oli üldse nii, et Tjuun In muutus selliseks nagu ta muutus, kui me Qbaga Enteri ees hommikul kell 5 suvel rääkisime sellest, et kuidas skene teema on ja et peaks välismaalasi tooma ja et peaks ülesehitama ja tegema. Leppisime kokku, et teeme seda. To-Sha, sina ilmselt mängisid plaate.
To-Sha: Missioonitundest kasvõi.
Qba: Tollal toimus palju, aga me olime jõudnud perioodi, kus ei toimunud praktiliselt mitte midagi.
To-Sha: Peod olid sellised, kus mitu erinevat stiili oli ühes saalis.
Qba: Jah, kogu elektroonilise muusika skene olid sõbrad omavahel. See eriti muutus, kui Raul Saaremets hakkas kahte erinevat saadet tegema. – Vibratsioon ja Tramm ja Buss. Mina kasvasin niimoodi üles, et house, dnb ja hip-hop on kõik võrdselt äge. Aga sealt edasi läks, et meie oleme indi mehed ja nemad house’i mehed. Kiil tuli nagu sisse. Kõik lagunes nagu justkui stiilideks.
To-Sha: No Londonis mängiti aastal 96 ka Blue Note’is ainult Metalheadzi.
Qba: See on London
Kui te alustasite, siis teil polnud ju kohti ka, kus pidusid teha
L.Eazy: Ega ei olnudki. Me tegime algul Enteris, küberkohvik Eesti Kunstiakadeemia majas. See oli ainuke koht, kus väiksemad peod toimusid. Siis Wimbledon. Siis Sossi klubi keldris.
Qba: Me algul tahtsime teha Tartu mnt katlamajas. Kutsusime, noored nagu me olime, päästeameti kohale. Näitasime, et siia tuleb chill out ruum ja siin toimub reiv. Päästeamet küsis, a kus teil tulekustutid jms on. Me ei tulnud selle pealegi. Hiljem selgus, et korsten ajas asbesti välja.
L.Eazy: Seal toimusid üritused ka. Seepärast mõtlesimegi, et „oo, nii tore oleks“. Keegi ei mõelnud ju tollal, et peavad olema varuväljapääsud või tulekustutid või midagi sellist.
Qba: Me olime nii noored, et meile öeldi kohe ära, et te olete hullud. Siis tundus see äge.
L.Eazy: See oli 2001. Steppaga.
Qba: Kõige esimene Tjuun In, mina olin teine mees, tegin teisi asju. Siis ajasid seda L.Eazy ja To-Sha. Hiljem hakkasime To-Shaga läbi saama.
Vibe’il ka mängisite?
L-Eazy: Mängisime küll.
Qba: Vibe tuli hiljem. Mina käisin chillout saalis atmot mängimas.
Aga mis seal Liival siis oli?
L.Eazy: Circulation
Qba: Circulation tuli hiljem, pärast Vibe’i.
To-Sha: Vibe’il oli seal mingi kütteruum taga.
Qba: 99-00 tuli Vibe?
L.Eazy: Varem. Käisin peol juba siis. Siis läks trumm ja bass ka kuidagi suuremaks ja Vibe’i korraldajad avastasid meid, et me oleme kuidagi entusiastid ja meil on publik, kes käis peol. Meil ei oleks olnud elu sees raha, et teha selliseid pidusid ja kutsuda välisartiste. See oli hullult naljakas aeg, kui läksid poodi ja fännid karjusid: „Oo, L.Eazy“.
Qba: Vibe’il jah olid fännihordid. Tahtsid viiesajastele ja passidesse autogramme. Järjekorrad olidki. To-Sha: Ja L.Eazy kirjutas autogramme mingitele tüüpidele selja peale.
Qba: To-Sha naistele tisside peale.
Rita Martinson
Kuidas te põlvkonna vahetuse üle elasite? Tegite ju pidu 2000ndate alguses, aga siis dnb ka arenes. Fännkond saab vanemaks ju ja ei viitsi nii väga peol käia.
L.Eazy: See oli see aeg, kui meie ise olime nooremad. Sel ajal olime me järgmine teema pärast Raul Saaremetsa pidusid.
Qba: Mina arvan, et dnb on alati olnud noorte muusika. Kuna mul tutvusringkond on jäänud minu vanusteks ja hästi palju noori käib peol, siis mingi moment avastasin, et ma ei tunne peol käivaid inimesi. Vanasti teadsid vähemalt pooli. Usun, et Grindi omad tunnevad ka pooli. See on see vanusevärk.
L.Eazy: Ma ei ütleks, et see on ainult noorte muusika. See sõltub kohast, kus pidu toimub. Ma ei taha minna kuskile tehasesse.
Qba: Aga vaata, tehased läksid jube popiks siin jube popiks. Kanala ja Noblessner jne.
L.Eazy: Tol ajal ei olnudki mingit turvaasja. Kui midagi oleks põlema läinud, mis siis oleks saanud? Qba: Liiva keskuses oli ju tulekahju. Pidu käis ja järsku oli tuba tossu täis. Mingi madrats oli põlema läinud.
To-Sha:Kõik aeti toast välja, aga mingi hetk utsitasid korraldajad pidu uuesti käima tõmbama. L.Eazy läks mängima, kõik oli tahma täis. L.Eazy vaatas grammareid, pitch’i indikaator liikus iseenesest.
L.Eazy: Kiirabi vaatas mu üle, sain vist vingumürgituse. Mul oli tuju õudselt halb ja pidi veel tagasi mängima minema.. John B „Up all night“ oli peal, To-Sha õudselt irvitab, et „L.Eazy, mida sa teed?“, aga see pitch ise liikus. Mäletan, et olin To-Shai peale õudselt vihane, mul halb olla, tema irvitab.
L.Eazy: Mul tuli meelde üks seik, mis näitab, kuidas ajad on muutunud. Oli üks esimesi Tjuun In’e ja Centric käis mängimas Hollandist. Raul Saaremets ja Rain Tolk tulid sinna. Raul oli tollal meie jaoks jumal. Siis käidi sosistamas, et Raul Saaremets on peol ja et ta oli imestanud, et nii palju inimesi oli peol. 100 inimest oli tol ajal väga kõva sõna. Mingite selliste mälestustega saab aru, et väga palju on muutunud ja ainult paremuse poole.
Praegu dnb pidudega hea, et valikut on palju. Oled noor lähed Grindile, tahad stiilipuhtamat ja veidi vanakoolimat dnb’d, lähed Sin Cityle; meloodilisemat, lähed Tjuun Inile. Kuidagi on ju nii välja kujunenud?
Qba: Vaene To-Sha, tahaks ainult kütta. Lihtsalt Sinilind seab mingid piirid. Seal ei saaks näiteks küttemusa mängida.
To-Sha: Saab, aga mitte nii, et sa reklaamid seda nagu mingit hullu küttepidu
Te ju ei kutsu vihaseid mehi kütma. Inimesed, kes juba teavad, mis on Tjuun In, arvestavad sellega.
L.Eazy: Meil on olnud küll. Vanadel Tjuun In’idel või P.E.O.L, siis meil on olnud. Steppa või Matrix. Aga see on see koht ka, Sinilind.. Sinna ei sobiks. Ja teatud muusikaga tuleb teatud kontingent. Sinilindu sobib selline liquid dnb pigem. To-Sha käib reividel, kütab seal. Me ei taha ära rikkuda seda, mis meil on.
Qba: Enne Utah Jazz’i lasin kaks kütte lugu, L.Eazy käskis kiirelt maha võtta, et nii ei saa (Naerab.) Meil kolmel on täiesti erinevad maitsed, mis on meie suur pluss. Lihtsalt me kolm oleme erineva taustaga, et juba inimestena oleme täiesti erinevad, siis ikka vahel natuke krimpsutame teineteise peale nina, et mis veidrat lugu ta nüüd mängib. See on väga oluline. Pahatihti DJ’d tegutsevad üksi, siis on duod, kes peavad klappima, aga kolm on juba….To-Sha on reaalteaduste inimene, L.Eazy kirjanduse inimene ja mina kunstnik. Tegelikult see kõik isiksuslik asi peab ka toimima
Aga vastandid tõmbuvad ju.
Qba: Nojah, eks meil on erimeelsusi olnud, aga see kõik täiendab teineteist. See on minu jaoks ka ime, et meil saab 15. To-Sha on nagu kompuuter, ta leiab alati mingi tee, kuidas otse minna. Ta ainult arvutaks. Mina vaatan suurt pilti, et kuidas see kõik võiks kokku sobida.
L.Eazy: Arvestades, et Qba on kunstnik, siis tal tujud ja arvamused vahelduvad rohkem.
To-Sha: Mulle meeldib ka šokiteraapiaid teha. Sa arvad, et lähen otse, aga teen osava kõrvalepõike.
Tristan Priimägi rääkis kunagi oma esimestest Tartu pidudest. Esimene välisartist, keda nad kutsusid, jäi lennukist maha. Panid suvalise tudengi tema asemel esinema. Tollal ei saand keegi internetist ka järgi vaadata, et DJ peaks olema kahemeetrine tume mees, mitte õbluke Tartu tudeng. Kõik läks siiski hästi. Inimesed ostsid pileti, kõigile meeldis. Siukseid asju teil vist pole olnud?
To-Sha: Aint ühe korra on olnud, et artist jääb lennukist maha.
L.Eazy: Üldiselt meil on artistidega vedanud. Ükskord Sonic jäi ka maha, aga siis tuli meile Delusion. See oli jumala tihti alguses, sest keegi ei teadnud, kuidas keegi välja nägi. Olid ainult veebisaidid ja seal ka ei olnud pilte juures. Inimeste nimed ja kõik. Me tegime nalja, et kui näiteks Grooverider jääb maha, siis teeme To-Sha näo kingaviksiga üle. Lennujaamas oodates sai ka ainult plaadikohvrite järgi aru.
DJ’de tasud on jõudsalt tõusnud ning korraldajad nurisevad veidi. Teil ka sama probleem?
L.Eazy: Need hinnad on õudselt muutunud. Need artistid, kes käivad väga suurtel festivalidel mängimas, nende hinnad on ühed, aga samas võib olla dnb skenes mõni tuntud produtsent, kes ei küsi üldse palju raha. Veel parem on see, kui ta tahab Eestisse tulla või on varem käinud või kuidagi teab korraldajaid. Kui on vähegi normaalne agent, siis nad lasevad hinnast alla, kui seletad, milline turuolukord meil on ja nii. Ainuke probleem oli John B’ga, kes pidi tulema Pühajärve Beach Partyle. Pühajärve poolt öeldi, et rahad on makstud, aga tegelikult polnud. Mina siis pidin seletama, et ma olen lihtsalt vahendaja jne. Õudselt vastik oli. Need jutud ju levivad ka. Nüüd tahetakse väga tihti 100% ettemaksu, kuigi vanasti oli 50-50. See kogukond on maailmas ka nii väike, et väga palju jama ei saa keegi endale lubada. Ka agentuurid mitte. Artistid ei taha ka halvas agentuuris olla.
Kas te ise ka tunnete, et vahel uusi lugusid kuulates, et midagi uut ei ole ja kõik tammub paigal?
Qba: Reedeks lugusid ostes on ainult 5% on põnevad. Vanasti pidid hea loo tegema, et see vinüülile pääseks, aga digiga on filter lõdvem.
To-Sha: No sa saad ise oma kontrollid peale panna
L.Eazy: Tänapäeval enda label teha ja midagi välja anda on oluliselt lihtsam. Vanasti pidi ikka pingutama. Finantsilises mõttes oli ka teine teema. Minul on pidevalt olnud tõusud ja mõõnad ja noh, samas ma ju hakkasin mängima üldse mitte dnb’d, vaid electrot ja [i[house’i, ka breaksi. Vahepeal tegin Heidyga Double trouble’it, et ma saaks teist sorti muusikat ka mängida, et keegi ei arvaks, et ma olen mingi dnb puritaan. Aga uue muusikaga… sellist väga uut muusikat, mis oleks intrigeeriv, on aina raskem leida, sest ise oleme nii palju muusikat kuulanud või pidanud kuulama, selless mõttes on loogiline. Teised lähevad juurte juurde tagasi, uurivad, kust sample’id on tulnud ja arvavad, et originaalis on veel parem.
Qba: Dnb’d ma kodus üldse ei suuda kuulata.
To-Sha: Mina ainult elan uues muusikas. Kuulan klippe ja ootan kuude kaupa lugusid, mis ihukarvad püsti ajavad.
Qba: Kõige parem muusika on ikka vaikus.
Rääkige peost ka. Mis teil suure juubeli puhul plaanis on?
L.Eazy: Meil on plaanis üle 40 artisti, kes tulevad esinema ja kõik on kuidagi Tjuun In’iga seotud olnud algusest saadik ja meil on sellised pooletunnised actid. Meil on ka live’id Sofia Rubina, Oliver Rõõmus, Joosep Ziil ja Indrek Varend.
Aga MC’d`?
MC’sid ei ole. Kunagi oli MC nii popp ja mingi hetk õudselt hakkas häirima. MC peab olema ikka väga hea. Praegused peod on paremad, kuna heli on parem ja tehnika ka. Vanasti polnud, kas grammarid nii head või nõelad hüppasid.
To-Sha: No see siuke lõputu vaidlemise hetk.
L.Eazy: No jaa, aga vanasti renditi kola ja selle kvaliteet on ka halvem. Muusika kohta ei oska midagi öelda, kuna seda on nii palju.
Kas Tjuun In 20 ka tuleb?
Qba: Selle veel teeme ära, aga sealt edasi ei kujuta ette. Eks näis. Mul on küll vahest siuke tunne, et ma ei viitsi enam.
L.Eazy: Võib-olla meil muutub midagi. Ma arvan, et peab midagi muutuma, midaiganes see tähendab. Võib-olla saab Tjuun In uued residendid või lähme muusikas laiemaks või muutume mingiks muuks platvormiks. Selles mõttes ma ei oleks kunagi arvanud, et ma mängin nii kaua plaate, kuna alustasin kui olin 17. Väga keeruline on mõelda nii kaugele ette