Mitmesuguseid sõnumeid muusikailmast. Juuli 2019.

Kirjutas Rene13
26-08-2019

Ülevaade juulis ilmunud muusikaga vähem või rohkem seotud artiklitest. Kas muusikakriitika võib kuuluda hoopis õigusteaduse valdkonda; kui imelikud olid ühe Ameerika räppari juhtumised rootsimaal; kuidas häkkida youtube vaatamisi; kas muusikat annab pruukida inimeste eemalepeletamisel; kelle vahel leidis aset meie aja üks suuremaid vastasseise popmuusikas?

ORIGINAALSUSMONOPOL
Järjekordne kohtulahing autoriõiguste pärast on ületanud rahvusvahelise uudiskünnise. Viieaastase vaidluse järel otsustas Kesk-California ringkonnakohus, et kurjategijateks on osutunud punt, kes kirjutas ja avaldas hittloo "Dark Horse", kihutades kuritegelikule teele ka pala esitaja Katy Perry. Hageja Marcus Gray, kristliku räpi ilmas tuntud artistinimega Flame, leidis, et luba küsimata oli kasutatud meloodiakäiku tema loost "Joyful Noise", mida sisaldanud album nomineeriti 2008. aastal Grammyle kategoorias Best Rock or Rap Gospel. Bandiidid, kes end süüdi ei tunnistanud, peavad hüvitama tehtud kahju 2,78 miljonit dollari ulatuses.
Maksab lisada, et "Dark Horse" on varem tekitanud pahameelt usuagarates inimestes. Tulised kristlased, kes ilmselt ei tabanud ära loos oleva kristliku pala meloodiat, pidasid 2014. aasta Grammy tseremoonial esitatud lavashowd satanistlikuks, agarad moslemid, kes samuti suurt midagi ära ei taba, esitasid petitsiooni, et loo video tehtaks ümber, kuna videos muutus liivaks ehe, millele oli araabia konksudes kirjutatud Allah ja video tehtigi ümber.

https://www.stereogum.com/2053426/katy-perry-dark-horse-lawsuit-loss/news/

Siinpool ookeani lõppes 20 aastat väldanud kohtuasi. Saksa räppari Sabrina Setluri 97. aasta palas "Nur mir" oli produtsent Moses Pelham kasutatud kahe-sekundilist sämplit Kraftwerki loost "Metall auf Metall". 2012 otsutas Saksamaa föderaalkohus, et õigus on Kraftwerkil, millega ei jäänud rahule herr Pelham ja asi kaevati edasi Saksa konstitutsioonikohtusse, kus 2016 otsustati, et iga sämpeldamine on üksikjuhtum ja antud olukorras ei ole produtsendile midagi ette heita. Sellega ei jäänud rahule Kraftwerk ja nüüd otsustas EU õigusruumi viimase instantsina Euroopa Kohus, kui kahe sekundiline sämpel on äratuntav, on tegemist autoriõiguste rikkumisega.

https://www.digitalmusicnews.com/2019/07/30/kraftwerk-copyright-lawsuit/

Ameerika laulja Meat Loafi hitt "I’d Do Anything for Love (But I Won’t Do That)" sai kohtusse jõudnud vaidluse järel juurde uue autori, kelleks on Jon Dunmore Sinclair, sest loo autor James Richard Steinman olla selle omal ajal Sinclairelt pihta pannud. Meat Loaf väidab, et ainuke sarnasus kahe pala vahel on rida "I would do anything for".
Võib pakkuda huvi, et James Richard Steinman on kaasautor ka The Sisters of Mercy loole "More", mida on kaverdanud oma 2016. aasta albumil ka härra Loaf.

https://www.digitalmusicnews.com/2019/07/29/meat-loaf-settles-copyright-lawsuit/

Digital Music News esitab küsimuse, ega muusikatööstuses toimeta autoriõiguse trolle, kes tegelevad jaburavõitu argumentide rahaks väitlemisega? Eelpool välja toodud "Dark Horse" vs "Joyful Noise" näitel saab esitada veel teravama küsimuse – arvestades, et Ühendriikides kehtib üldine õigus, kas selline otsus võib luua pretsedendi, mis skitseerib piirid, mille ületades võib saada kokkusattumustest, loovmõtte rutiinidest või muusikaliste baasüksuste kombineerimisest õiguste rikkumine?

https://www.digitalmusicnews.com/2019/07/30/music-copyright-troll-katy-perry/

DIY Musician õpetab, kuidas oma loomingut Ühendriikides autoriõigustada ja millele üldse õiguseid nõuda annab.

https://diymusician.cdbaby.com/music-rights/copyright-for-musicians/


RAHVUSVAHELINE MEES
Rootsi riigimuskel pidas juuni lõpus kinni Ameerika räppari A$AP Rocky, kuna viimane sattus Stockholmis kohaliku mehega tänavakaklusesse. Asi läks suureks, kui Rootsi politsei ei lasknud USA konsulit esialgu kinnipeetu jutule, mis on Konsulaarsuhete Viini konventsiooni rikkumine, mille järel tuli välja, et suur hulk Ameerika räppareid on selles valdkonnas suured asjatundjad, viies küsimuse tasemele huumoriklassika, nõudes A$AP Rockyle õiglase kohtlemise all teistest õiglasemat kohtlemist, mille ülimaks vormiks sai online petitsioon räppari koheseks vabastamiseks ja ähvardused Rootsit edaspidi boikoteerida. Mis tähendab, et Rootsis on lisaks kohtadele, kuhu ei julge minna politsei, ka kohti, kuhu ei soovi minna Ameerika räpparid.

Pädevatest organitest reageeris juhtumile Ühendriikide välisministeerium, esitates ilmselt mitte väga suurest murest kantud soovituse, et vangile ei tehtaks ülekohut, vähempädevatest organitest sekkusid mängu õiguseksperdid Justin Bieber ja Donald Trump, nõudes räppari vabastamist, viimane lubas isiklikult maksta kinnipetava kautsjoni, hoolimata sellest, et Roostis sellist süsteemi kasutusel ei ole. Vahepeal jõudis härra Trump sel teemal mõtteid vahetada ka Rootsi justiitssüsteemi eriteadlase härra Kanye Westiga, mis võinuks jääda juhtumi humoorikuse kulminatsiooniks kui rohujuure tasandil ei sekkunuks mängu keegi õiglusvihast pimestatud proua Rebecca Kanter, ähvardades lasta õhku Washingtonis asuvat Rootsi saatkonnahoonet, mille peale aktivist arreteeriti. Kuna kahetsusväärsel moel on Rootsi õigusriik, mille õigussüsteem on täielikult lahutatud Ühendriikide popkultuurist, jõudis asi istungini 30. juulil, 2. augustiks otsustati, et vahialuse võib vabastada ja 14. augustil mõisteti A$AP Rocky rünnakus süüdi. Ohvrile mõisteti 12k SEK valuraha ja süüalusele vangistus, mille ta oli juba eelnevalt ära istunud. Viimastel andmetel lubas ohver otsuse edasi kaevata.

https://www.rollingstone.com/music/music-news/asap-rocky-sweden-detention-explained-859138/

https://edition.cnn.com/2019/07/22/europe/aap-rocky-investigation-intl/index.html

https://www.theguardian.com/music/2019/jul/29/woman-arrested-for-threatening-to-blow-up-swedish-embassy-over-aap-rocky-case


KUULAMINE ON UUS PIRAATLUS
Itaalia autoriõiguste organisatsioon on leidnud, et failivahetuse süüdistamine ei lähe enam läbi, kuna see on kaotanud olulisust laiatarbepraktikana ja vaja on leida uued süüdlased, milleks on Spotify ja Youtube, sest need lubavad oma teenust kasutada kuutasust viilivatel freemium kuulajatel. Väidetavalt kasutab 90% Itaalia muusikakuulajaid Youtube’i ja Itaalia on sellest hoolimata maailmas esikümne piiril olev muusikaturg. Kui see tõele vastab, on tegemist tõelise imega. Tõeline ime paistab olevat ka Itaalia autoriõigusorganisatsiooni uut tüüpi retoorika, milles ei nimetata tehnoloogiat kasutada oskavaid muusikahuvilisi varasteks, vaid muusikakuulamist võimaldavaid tehnoloogiaettevõtteid kutsutakse üles rohkem reklaami tegema, et tuleks juurde maksvaid kasutajaid.

https://www.digitalmusicnews.com/2019/07/23/italy-spotify-youtube-problem/

TÕEJÄRGNE POPULAARSUS
Valgustav lugu leidis aset India hiphopistaariga Badshah, kelle singel "Paagal" purustas YouTube päevase vaatamisrekordi, kogudes 24h jooksul 75 miljonit vaatamist, aga paraku ei figureerinud pala YouTube globaalses edetabelis, sest mõningad näitajad tekitasid küsimusi. Vaatamiste ja laikide vahel olid liiga suured käärid ja samuti langes video vaatamiste arv järgnevatel päevadel märkimisväärselt, mis viitas ostetud vaatamistele.

Badshahi esindajad väitsid, et vaatamisi osteti täiesti legaalselt ja pealegi on tegemist muusikatööstuse tavapärase praktikaga – video oli pandud Google AdWordsi bänneri sisse ja kui keegi sattus reklaami pikemalt nägema, läks see arvesse vaatamisena. Probleem on hoopis selles, et YouTube arvestab vaatamistena igasugust jama ja India räpparile tehakse ülekohut, sest sarnaseid võtteid kasutanud lääne artiste ei ole edetabelist eemaldamisega karistatud.

Maksab lisada, et India on YouTube’i suurim ja kõige kiiremini kasvav turg, kus on igakuiselt üle veerand miljardi aktiivse kasutaja, mis ilmselt väljendub proportsionaalselt ka bännerite nägemiste suures hulgas.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-07-30/bollywood-rapper-sets-viewer-record-youtube-isn-t-talking-about


KERGE SUVELUGEMINE
Books & Ideas on hapukurgihooaja puhul avaldanud kokkuvõtte aasta jooksul ilmunud lugudest muusika ja poliitika kokkupuutepunktidest.

Uuritakse, mida kujutavad endast akadeemilised metaliuuringud, kus saab sõna metaliuuringute grand old lady Deena Weinstein, kes mäletab veel aegu, kui metali mittesallimine oli kultuursuse mõõt.

Intervjuu kujul mõtisklus muusika loogilisest lõpust mürasurma näol, mille raamiks on japanoise.

Kuna tegemist on inglisesse pandud prantsuse saidiga siis üks prantsusepärane arvustus prantsusepäraseid teemasid lahkavast raamatust, kuidas muusikast sai 20. sajandil manipulatsioonivahend ja võimu tööriist.

Ja essee teemal, kuidas muusika saab olla manipulatsioonivahend ja võimuvastase võimu tööriist, teemaks president Trumpi aja Ameerika protestimuusika.

https://booksandideas.net/A-Summer-Selection-Part-2.html

Mõtete ergutamiseks New Yorkeris ilmunud raamatuarvustus esimese maailmasõja ajal Ühendriikides puhkenud Saksa- ja Euroopavastastest hoiakutest, mis aitasid vormida Ameerika muusikakultuuri, andes mõista, kuidas jazzi populaarsuses mängis oma osa ksenofoobia, sest suurilmamuusika põlgus sundis otsima kohalikke alternatiive.

https://www.newyorker.com/culture/cultural-comment/the-star-spangled-banner-controversy-that-altered-the-course-of-american-music

VÕIMU TÖÖRIIST
West Palm Beachi linnas Florida osariigis peletatakse kodutuid lastelauluga "Baby Shark". Nagu selgitab pala omal nahal tunda saanud praktik, ei ole asi loos, vaid selles, et pidevalt mängib üks ja sama lugu.
Varasemalt on samas linnas püütud pärssida tänavatel toimuvat narkokaubandust, mängides kampadele klassikalist muusikat, mille järel kasvas uut tüüpi vandalismiaktide arv – avalike kõlarite lõhkumine.

https://www.theguardian.com/music/2019/jul/18/florida-city-constantly-plays-baby-shark-to-deter-homeless-from-civic-building

Veel näiteid, kuidas muusikat on pruugitud tõrjevahendina:
Kanadas ähvardas Prince Edwardi saare politsei, et purjuspäi roolist tabatud kodanikke sunnitakse kuulama Nickelbacki.

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-38147982

Ettevõte Compound Security toodab teismelistepeletit Mosquito Alarm, mis tekitab kõrgsageduslikku pininat, mida kõige paremini registreerivad nooremate inimeste kõrvad.

https://www.compoundsecurity.co.uk/


TITAANIDE HEITLUS
19. juulil ilmusid korraga Austraalia päritolu räppari Iggy Azalea ja Briti päritolu multifilmitegelase Põrsas Peppa albumid. Twitteris läks asi tapmisähvardusteni, edetabeleid võrreldes paistab, et Iggy osutus edukamaks, aga Peppa album on see-eest parem.

https://completemusicupdate.com/article/iggy-azaleas-chart-battle-with-peppa-pig-sizzles/

KIVI SAI VEEREMA
Lõpuks hakkasid ilmuma ajakirja Rolling Stone edetabelid, mis pakub maailma suurimat muusikaturgu kattes konkurentsi Billboardi edetabelitele, mis on eksisteerinud 30. aastatest saadik. Rolling Stone’i edetabelid uuenevad igapäevaselt, aga pädev kokkuvõte, mis katab perioodi reedest-neljapäevani ilmub siiski iganädalaselt, meenutades Billboardi tava. Erineva metoodika tõttu on annavad edetabelid erinevaid tulemusi, kuna Billboardi tabelites arvestatakse ka raadioga, mida Rolling Stone tabelid ei kata.

https://qz.com/1659487/is-rolling-stones-new-music-chart-worth-paying-attention-to/

Hoopis huvitavam on vaadata, millest tabelid täpsemalt koosnevad. RIAA arvestab, et 1500 striimi on üks album, Billboard peab albumiks 1250 premium striimi ja 3750 video- või tasuta striimi, Rolling Stone lepib albumi puhul 1200 striimi või 3600 reklaamitoel kuulatud striimiga. Mis tähendab, et tasuta striimijaid träkkides saab Rolling Stone edetabelis 10k albumit täis kui Billboardis on veel 400 puudu. Mis aitab selgitada mõningate ümmarguste striimitähiste hädisust.

https://www.rollingstone.com/charts-methodology/

Samal ajal purustas kevadel eikuskilt välja karanud Lil Nas X oma palaga "Old Town Road" Billboardi tabelirekordi, olles Billboard Hot 100 tabelis järjest esikohal 17 nädalat (praeguse seisuga 19), mis tähendab, et koos temaga jagab rekordit ka ootamatult edukaks hiphopi lookirjutajaks ja produtsendiks saanud Trent Reznor.

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-49158984


POST-PUNK TÄHED
Maailma vahest kuulsaim neutrontäht on PSR B1919+21, mille avastamine pakkus mõneks hetkeks alust hüpoteesidele maavälise tsivilisatsiooni leidmise kohta ja mille signaali profiili tegi kuulsaks Joy Divisioni albumi "Unknown Pleasures" kaanepilt. Albumi ilmumisest möödus tänavu 40 aastat, mille puhul on The Conversation avaldanud teemakohase loo pulsaritest, millele on lisatud albumi sünniaastapäeval raadioteleskoobi vahendusel tehtud intervjuu neutrontähega PSR B1919+21. Tänapäevaks on avastatud üle 2000 pulsari, kui kõik tegutsenud või tegutsevad postpungi bändi tahaks oma pulsarit, jääks viimastest väheks.

https://theconversation.com/joy-division-40-years-on-from-unknown-pleasures-astronomers-have-revisited-the-pulsar-from-the-iconic-album-cover-119861

KOHTUMINE REAALSUSEGA
Juuli lõpus sai selgeks, et augusti keskel toimuma pidanud märgiline muusikafestival Woodstock 50 jääb ära. New York Times avaldas tagantjärele tarkusi ühe katastroofi anatoomiast. Esmalt loobus peasponsor, seejärel selgus, et turvakaalutlused on olulisemad kui Woodstock brändina, mistõttu tekkis probleeme toimumiskoha leidmisega, lõpuks hakkasid esinejad üksteise järel ära ütlema, viies kibeda tõdemuseni, et aasta ei ole enam 1969. Varasemalt on avaldatud nõrdimust, et juubelifestivali peaesinejate hulka oli valitud räppareid, 69. aastal küll mingisugust räppmuusikat ei kõlanud. Samas on alust kahtlustada, kui olnuks räpp olemas ja sama populaarne kui praegu, küllap oleks kõlanud.

https://www.nytimes.com/2019/08/01/arts/music/woodstock-50.html

KUULDUSI RINDELT
Spotify otsutas, et nad ikkagi ei soovi levitajatega konkureerida ja panid ligi aasta tagasi alustatud indiartistidele mõeldud üleslaadimisvõimaluse beetaprogrammi juuli lõpus kinni. Väidevalt kasutas kutsepõhist vahemeestevabat üleslaadimisvõimalust mõnisada artisti ja teist sama palju ei ole ettepanekule reageerinud. Nõks oli selles, et valitud seltskond sai Spotifysse oma palu ise ja tasuta laadida, saades vastu litsentsitasud ja 50% kuulamiskorra eest (mis on umbes samas suurusjärgus indiplaadifirmade hariliku taksiga). Kahtlustatakse, et programm ei ostunud väga populaarseks, kuna olemasolevad levitajad teevad sama asja paremini, pakkudes mõnekümne dollari eest teenust, mis nagunii katab põhilised striimikeskkonnad.

https://techcrunch.com/2019/07/01/spotify-shuts-down-its-direct-music-upload-beta-program-for-artists/

40 Ameerika iseseisva plaadipoe esindajat kirjutasid kirja teemal plaadipoodide ebakindlus oma tuleviku suhtes, mille on põhjustanud suurematele plaadifirmadele ladustamis- ja levitamisteenust pakkuva ettevõtte Direct Shot tegevus, kus ei saada tarneahela alalhoidmisega väga hästi hakkama, mis tähendab, et potentsiaalsed plaadiostjad lahkuvad kauplustest plaadita. Enne vandenõuteooriatesse langemist maksab lisada, et füüsiliste kandjate müük moodustas 2018. aastal ligi 12% Ühendriikide muusikaturu kogukäibest, olles jätkuvalt miljardikäivet ületav äri.

https://www.billboard.com/articles/business/8520130/open-letter-to-majors-from-independent-record-stores-guest-op-ed

Veel artikleid