MUUSIKATUNDLEMINE
Et muusika on pelga meelelahutuse asemel ka midagi olemisega tihedamalt seotut, on katsunud demonstreerida Lõuna Metodisti Ülikooli ja UCLA teadlased.
Mõnekümne UCLA tudengi peal läbi viidud katsed näitasid, et kõrgema empaatiaga (teaduse jaoks on empaatia endiselt midagi üsna ebaselget ja ebamäärast) kuulajad võivad pidada muusikat osaliselt "virtuaalseks isikuks", pärissuhtluse aseaineks ja reageerivad nagu tegemist oleks sotsiaalse stiimuliga, omistades muusikale kavatsusi ja emotisoone, mida sel kuidagi olla ei saa. Viimast juba seepärast, et tegu ei ole elusolendiga.
Interpersonal Reactivity Index testi põhjal madalama empaatiaga kuulajatel juhtub seda ilmselgelt vähemal määral. Sellest on järeldatud, et evolutsioonilises perspektiivis võib muusika olla tehnoloogiline lahendus inimestevahelise läbikäimise hõlbustamiseks.
Huvitav on, et kõrgema empaatiaga kuulajad paistsid nende enda sõnutsi ebameeldivat muusikat kuuldes neurotasandil selle nimel tegutsema hakkavat, et mitte närvi minna. Seega, kui sõber paneb ebameeldivat lugu kuuldes kohe raadio kinni, võib küsida, ega tal ometi empaatiavõimega mingisuguseid probleeme ole? Teisalt tekib tõsiseid kahtluseid misantroopilise black metali võimalikkusest.
Siia juurde maksab meelde tuletada paari aasta tagust uuringut, mis jagas kuulajad eelistuste põhjal "empaatikuteks" ja "süstemaatikuteks" ning selle põhjal justkui oleks saanud hinnata kuulajate mõtlemislaadi. "Empaatikud" pigem ei sallinud intensiivset muusikat, näiteks punki ja metalit, "süstemaatikud" jällegi sallisid. Sarnased eristused olid ka žanrisiseselt (smooth- vs avangardjazz jne). Markantse näitena oli suudetud selgeks teha, et Queen’i pala "Crazy little thing called love" on "empaatikutele" ja Metallica "Enter Sandman" "süstemaatikutele".
https://www.cam.ac.uk/research/news/musical-tastes-offer-a-window-into-how-you-think
KANANAHAVALEM
Eksperdid on töötanud välja vormeli, mis kirjeldab, miks võib kontserdil teinekord "kananahk" tekkida. Selleks on Pgoosebumps = Cf(Sc + Id + Ap).
Pgoosebumps = tõenäsosus, et kuulajat tabab "kananahk".
Cf – kognitiivsed faktorid (ilmselt tähendab kuulmisvõimet ja kontserdi idee mõistmiseks piisavat kainust).
Sc – Sotsiaalne kontekst (kas saal on täis või tühi, ollakse üksi või mitmekesi, kas lauldakse kaasa jne).
Id – Individuaalsed erinevused (kas bänd üldse korda läheb, kui pikk on peldikujärjekord jne).
Ap – akustilised tingimused (näiteks kiire helitugevuse vahetumine ja väheplärisev ruum).
Kõige kindlam on minna koos sõpradega vaatama oma lemmik rockbändi, millele saaks pärast vaiksemat salmi valjema refrääni ajal kaasa laulda.
https://www.independent.co.uk/news/science/live-music-goosebumps-study-science-a8408171.html
PUUSLIKEHÄMARUS
Morrissey, R Kelly, Brand New ja Kanye West’i fännidelt küsiti, kas nad suudavad artisti ja tema kokkuleppelisest moraalikeskmisest hälbinud käitumist või sõnavõtte üksteisest eristada. Mitte väga.
Äkki peaks plaadipõletamispotensiaali langetamise huvides need artistid võimalikult kähku ära surema?
https://www.theindustryobserver.com.au/everything-is-forgiven-after-death/
Siis on veel megafännid. Florida vanapaari kodune aadress sattus internetti kui XXXTentacion’i tapja aadress. Keegi eriti agar ja sellevõrra puudulikuma kriitilise mõtlemisega fänn võttis õigusemõistmise oma kätte ja kippus vanainimesi ähvardama. Sekkuma pidi politsei.
AIN’T NO SCHOOL LIKE THE OLDSCHOOL I
Pankrotiohus Gibson kaalub trendipilliks muutunud ukulelede tootmise taastamist. Viimane Gibsoni ukulele valmistati 30ndatel.
Pikema ja asjatundlikuma arutelu leiab foorumist Ukulele Underground, mis on hetkel võibolla kõige vingem UG liikumine üldse.
AIN’T NO SCHOOL LIKE THE OLDSCHOOL II
Muusika, liberaalsete kujundusvõimaluste ja animeeritud gif’ide põhine sotsmeediaplatform Myspace hingitseb siiamaani. Viimased mohikaanlased saavad The Guardiani veergudel sõna.
Kenneth Scalir: “It’s almost like I’ve taken over a dead site,” he said, noting that at least women did not block him or remove his comments any more. “I think it’s funny. I’ll leave comments and messages for girls who haven’t been on there for years.”
“I always hoped I’d get a girlfriend out of it, but it never really happened,” he added.
https://www.theguardian.com/technology/2018/jun/06/myspace-who-still-uses-social-network
EDASI KRISTUSE SÕDURID!
Sir Eltonil läks BBC’ga vesteldes korralikult lappama. Ta leidis, et sotsmeedias peaks valitsema sõnavabadus, aga seal on temale nii vastuvõetamatuid asju, et neid platvorme tuleks boikoteerida, et sotsmeedia ettevõtted tunneks käibe vähenemist ja seepeale roogiks söörile ebameeldiva sisu välja. Et sisu oleks kristlikult mõtlev ja moraalsem.
https://www.bbc.com/news/uk-44421195
NSFW UNDERGROUND
Kristlikuma ja moraalsema sõnumi eest võitlejate pingutusel YouTubest eemaldatud karmi ja vägivaldse drill muusika artistide videod pandi üles PornHub’i.
https://noisey.vice.com/en_uk/article/d3knvx/uk-drill-videos-youtube-deleted-pornhub
SUVETÖÖ
Väidetavalt loetakse suvel midagi kergemat. Midagi muusikast sobib sel juhul igati. The Quietus on koostanud peamiselt angloameerika muusika teemaliste raamatute Top 40.
http://thequietus.com/articles/24830-top-40-best-books-about-music
KANYE EHITAB
Kanye West on sisenenud moodul- ja sotsmajade ärisse. Tema uusbrutalistlikus stiilis elamise masinad vaestele on küll vingem merch kui pildiga T-särk või hallid dressipüksid, aga nende sotsiaalse kasulikkuse kohta annab arutust ainult aeg, mitte instagrammitavus ega hashtagid.
https://theurbandeveloper.com/articles/kanye-first-social-housing-project
Samal ajal kordas Kanye oma uue albumiga ‘Ye’ Biitlite ja Eminemi rekordeid, kes on samuti kaheksa järjestikuse albumiga kaheksa korda järjest Billboardi esikohale jõudnud (äsja jõudis sama saavutuseni ka Drake).
HÄDA JA VILETSUS
1227-t Ühendriikide tegevmuusikut hõlmanud küsitluse põhjal selgus, et sealsed muusikud on mediaankeskmisest madalama sissetulekuga, rohkem hädas vaimse tervise, mõnuainete ja soopõhise kimbutamisega. Põhiosa muusikaga seotud sissetulektutest tuleb endiselt sajandeid vanal moel – kontserte andes. Artiklile on lisatud uuringutulemused. See on huvitav dokument.
Seevastu tipmises osas on põhjuseid optimismiks. Eriti peene ja ajaloolise nimega Hipgnosis Song Fund kavatseb minna börsile ja ajada kokku 200 miljonit naela. Muidu harilik majandusuudis aga HSF’i plaan on osta kokku lugude esitusõiguseid ja oma kataloogi parseldamise eest investoritele 6.5% tootlust pakkuda.
Pisut kataloogimulli taustast.
http://www.midiaresearch.com/downloads/the-outlook-for-music-catalogue-streaming-changes-everything/
KAKS KANGET
Loovtööstuse suured, kes on tehnoloogiaküsimustest arusaamisega kuskil aastas 1990, leidsid, et EU autoriõiguste reformi eriti kipakad artiklid 11 ja 13 on head asjad ja tuleb toetada.
Tehnoloogiaettevõtted, kes on kalendriga märksa enam sinapeal, said seekord Euroopa Parlamendis võidu (5. juulil) ja nüüd on veidi aega hinge tõmmata.
Mäng on küllalt nüansseeritud, argumente on mõlemal osapoolel, kuid asja juures on siiski kõige huvitavam, et artikkel 13 nõudis, et internetiplatvormid peavad kasutajate loodud sisu eelmonitoorima, et jumala eest autoriõigustega kaetud teoseid ilma õiguste omanikele maksmata ülesse ei laetaks (konkreetsemalt oli see suunatud YouTube’i "safe harbor" praktikate vastu). Siin on küll väike tühiasi, et YouTube oli oma üleslaadimisfiltri ContentID arendusse maksnud aastaks 2016 60 miljonit taala (ja see töötab siiamaani vaid mööndustega) ja midagi taolist peaks edaspidi rakendama iga audiovisuaalse kasutajasisu vahendaja, kellel sisu rohkem kui käsitsi kontrollida jõuab. Peamiselt käis vaidlus küsimuse üle, kuidas internet on vilets ja miks mitte seda veel viletsamaks muuta?
Hypebot valgustab muusikatööstuse ja YouTube’i ärilist läbikäimist.
Reklaami vahendamine videode ees on kasumlikum kui kuutasupõhine teenus, mistõttu YouTube’l puudub eriline soov pakkuda edukat muusika striimimisteenust kuniks just mõni seadus seda nõudma ei hakka. Isegi kui tingimused on nigelad, puudub plaadifirmadel kanalite osas YouTube’le alternatiiv.
http://www.hypebot.com/hypebot/2018/06/does-article-13-mean-the-end-of-music-on-youtube.html
Muidu 18. juunil jõudsid häda pärast lubatud ja kokkuklopsitud striimiplatvormid YouTube Music and YouTube Premium ka valitud riikide lihtsurelikeni.
ARR!
Lõpetuseks midagi ilmalikumast valdkonnast.
Piraatluseksperdid organisatsioonist MUSO on 1000-pealise UK täisealistest koosneva valimi põhjal jõudunud arusaamiseni, et 83% piraatidest proovis kõigepealt legaalseid vahendeid, aga hind (35,2%), otsitava sisu puudumine (34,9%) või geoblocking (34,7%) sundisid piraatima.
Ühtlasi lükati ümber hüpotees, kuidas striimimine on piraatluse tapnud, tuli välja, et kasutajad, kel on striimiteenuste kontod, on ka aktiivsemad piraatima.