Uus Energia – "Tõde ja Õiglus/Dub Tõele/Dub Õiglusele/Taara/Taara Avitab dub" (I-Fi Records)
Uus Energia on Tallinnas eksisteeriv dub-reggae kollektiiv, kes veab peale selle I-Fi Soundsystemi nimelist mobiilset reggae-diskoteeki ja omaenda raadioshow-d I.D.A-raadios. Nagu ühele korralikule ansamblile kohane, annavad nemadki plaate välja ning kõnesolev üllitis „Tõde ja Õiglus/Taara” on nende teine vinüüliväljalase, kus külalislaulja J.O.C. ehk siis Bashment Soundist, ühest Tanel Padari ammusest hittloost ja mitmetest Rakvere kollektiividest tuttav MC saab võimaluse mikrofoni juures oma niigi vaidlustamisele mittekuuluvaid võimeid näidata.
Dub on Jamaika reggae-muusika suund, mis sai oma elujõu 1970il aastail, sumbus sellel päikselisel saarel millalgi 1980ndate alguses, leidis aga tegijaid ja järgijaid selle eest üle terve ilma. Lühidalt kokku võttes on dub siis kui reggae-muusika lood katkutakse laiali instrumentaalversioonideks, pannakse efekte sisse ja tükeldatud vokaalid sinna peale. Fännide seas käivad vaidlused selle üle, mis on maailma ajaloo esimene dub-lugu, sest kandidaate on palju. Mina pooldan The Dynamites – “Phantom’i” loo parteid.
Põhimõtteliselt on antud EP-l kaks dub-reggae lugu, millele on lisatud kolm erinevat dub-versiooni. Kuulates neid rulluvaid basse, siis hakkab jalg iseenesest tatsuma. Mis on antud kahe loo suur eelis, on see, et nad on tehtud tempokalt. Kõik need venivad ja efektimassiivi mattuvad poolelektroonilised palad, mida viimastel dekaadidel serveeritakse meile kui dub-i uut tulemist, viskavad pehmelt öeldes ikka üle küll. Uus Energia on läinud klassikalise Jamaika kuldaja reggae-traditsioooni teed. Sarnaselt 1970ndate teise poolega, on siin lindistatud stuudios live-bändiga lood ja sellest on siis stuudios manipuleerimise ning väänamisega valminud dub-versioonid. See on see, kuidas muusikat tehti 1970ndate aastate esimesel poolele ja seetõttu on dub-muusika esimene pool ka äratuntavalt teistsugune kui spetsiaalset stuudios dub-ina sisse mängitud kraam sama dekaadi teisest poolest. Just see, et aluseks võetakse konkreetne reggae-lugu, annab hilisemale dub-ile teistsuguse värvingu: lood on reeglina kiiremad, neil on live-bändi fiiling, mille annavad rütmipillidena sisse mängitud bassi- ja kitarripartiid, ehkki neid igatpidi tükeldatakse. Umbes samasugune, nagu Trojan Recordsi poolt välja antud “King Tubby’s special 1973-1976”.
Seda plaati tasub soetada. Kui ta teil aga sõrmede vahel on, siis olete te kõigi eelduste järgi parima Eestis toodetud dub-üllitise omanik.