Teame ju k\u00fcll, et mingil p\u00f5hjusel peetakse manageri oluliseks nupuks b\u00e4ndide ja muusikute karj\u00e4\u00e4rides, aga mille k\u00f5igega nad tegelikult siis ikka tegelevad? P\u00e4risime aru viielt edukalt managerilt Skandinaavias, kes on tegelenud managerit\u00f6\u00f6 ja muusika\u00e4riga juba aastaid ning kelle juhitud ja juhendatud b\u00e4nde on saatnud ka rahvusvaheline edu.<\/p>\n
K\u00f5ik viis on sattunud selle t\u00f6\u00f6 juurde t\u00e4iesti erineval kombel – kes on hakanud manageerima iseenda b\u00e4ndi, kes alustanud muusika\u00e4ris hoopis muudel ametipostidel. \u00dcksk\u00f5ik, milline on nende tegijate taust ja esindatavad artistid, k\u00f5lavad siit vastustest l\u00e4bi nii m\u00f5nedki \u00f5petlikud m\u00f5tted. K\u00f5igile, kes arvavad, et b\u00e4ndid \u201esaavad kuulsaks\u201c kuidagi iseenesest, lihtsalt seet\u00f5ttu, et nad andekad on, julgeks v\u00e4ita, et fakt, et maailm nende olemasolust \u00fcldse teadlik on, on kellegi suure ja s\u00fcstemaatilise t\u00f6\u00f6 vili. Manager on tihti selle t\u00f6\u00f6 s\u00f5lmpunkt \u2013 b\u00e4ndi karj\u00e4\u00e4ri tegevjuht, kes toob m\u00e4ngu k\u00f5ik \u00fclej\u00e4\u00e4nud olulised tegijad, nii partnerid kui publiku. Meie intervjueeritavad vastavad k\u00f5ik samale neljale k\u00fcsimusele.<\/p>\n
<\/span><\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>Paul Cheetham<\/strong> on manageerinud ja n\u00f5ustanud mitmeid Soome artiste, sealhulgas The Crash, The Rasmus, TV OFF, Manboy ja Murmansk. Ta on t\u00f6\u00f6tanud nii promootori, agendi, ajakirjaniku kui raadiosaatejuhina ning t\u00e4naseks on tal lisaks management<\/em>-firmale The Clockwork Music Management ka uut muusikat promov veebikeskkond NMO ning v\u00e4rske amet Euroopa \u00fche suurima muusikat\u00f6\u00f6stuse konverents-festivali Popkomm (mis peale aastast pausi sel aastal taas tagasi on) konsultandi ja programmijuhina.
\nMida t\u00e4hendab olla artisti \/ b\u00e4ndi manager?<\/strong>
\nManager on artisti karj\u00e4\u00e4ri k\u00e4ivitav mootor, kelle \u00fclesandeks on leida parim lahendus plaadistus-, distributsiooni-, kirjastus- ja tuuritamisdiilide osas. Kui see on saavutatud, peab kandma hoolt, et toimuks stabiilne progress, kasv ja areng. Manager peab olema see meeskonnaliige b\u00e4ndis, kes ei lase kunagi silmist suurt pilti ning otsib pidevalt v\u00f5imalusi, kuidas b\u00e4ndi eesm\u00e4rke veel t\u00e4psemaks ja efektiivsemaks timmida.
\nKuidas alustada?<\/strong>
\nK\u00f5igepealt tuleb leida artist, kes vastab kriteeriumitele, mis loovad eeltingimused efektiivseks t\u00f6\u00f6ks. Minu jaoks on k\u00f5ige eelduseks, et artistil oleks ilmselge talent ja karisma \u2013 midagi unikaalset nende muusikas, mis omab minu hinnangul potentsiaali ka m\u00fc\u00fcgieduks. B\u00e4nd peab olema ambitsioonikas, aga ambitsioon peab olema tasakaalus reaalsustunde, positiivse suhtumise ja t\u00f5elise p\u00fchendumisega. Ma eeldan, et artist oleks loov ning valmis ise panustama, olles aktiivne veebiturundusega v\u00f5i millegi muuga, milleks neil on oskusi ja ressurssi: muusika salvestamine, disain, imago loomine, blogi pidamine, heade tekstide kirjutamine ja miks mitte ka videote tegemine. Kui on artist, kes vastab nendele kriteeriumidele, on minu \u00fclesandeks m\u00f5elda, millisele turule tuleks oma t\u00f6\u00f6 fokusseerida ja mis on parim viis sellele turule l\u00e4heneda. Tavaliselt kaasan ma arutelusse ka oma k\u00f5ige usaldusv\u00e4\u00e4rsemad kontaktid ja t\u00f6\u00f6partnerid, et saada vastava turu eksperthinnang ning luua strateegia, mis p\u00f5hineb professionaalsel n\u00f5uandel, minu enda instinktil ja loomulikult ka artisti enda n\u00e4gemusel, millisena nad oma karj\u00e4\u00e4ri n\u00e4ha soovivad.
\nKuidas on manageri t\u00f6\u00f6 viimaste aastatega muutunud?<\/strong>
\nP\u00f5hiline, mis on muutunud, on see, et fookus ei ole enam t\u00e4na kokkulepete ja ettemaksete saavutamises plaadifirmadega, selle asemel peab manager suutma leida uusi viise, kuidas artisti karj\u00e4\u00e4ri rahastada, otsides sponsoreid, reklaamidiile, investoreid. Internet pakub uusi v\u00f5imalusi, mis v\u00f5ivad viia eduni, on oluline, et manager suudaks neid v\u00f5imalusi nutikalt \u00e4ra kasutada. T\u00e4nap\u00e4eval t\u00f6\u00f6tab manager artistiga tihti kui \u00e4ripartner, etendades selles koosluses tegevjuhi rolli. Ta peab olema veel kreatiivsem, motiveeritum, aktiivsem ja heade kontaktidega varustatud, kui iial varem.
\nMillist n\u00f5u annaksid Eesti b\u00e4ndidele, kes tahavad oma karj\u00e4\u00e4ri rahvusvahelisele areenile viia?<\/strong>
\nPeamine on, et oleks plaan \u2013 konkreetsed ja realistlikud eesm\u00e4rgid, mis seotud ideedega, kuidas neid ellu viia. Oluline on s\u00e4ilitada eneseusku, kui asjad ei kulge nii, nagu loodetud v\u00f5i ei arene nii kiirelt, kui sooviks. K\u00f5ige olulisem on j\u00e4tkata katkematu promo ja kommunikatsiooniga ning luua uut muusikat. Tuleb osata m\u00e4rgata v\u00f5imalusi, kui need k\u00e4tte j\u00f5uavad ning reageerida kiirelt, et neist v\u00f5imalustest kinni haarata. Praktilistest asjades r\u00e4\u00e4kides, annan ma b\u00e4ndidele alati n\u00f5u seada sisse oma firma juba karj\u00e4\u00e4ri varajases staadiumis \u2013 see ei ole vajalik vaid kontsertide, plaadim\u00fc\u00fcgi ja merchandise<\/em>\u2019i tulude j\u00e4lgimisel, vaid n\u00e4itab, et artist suhtub asjasse professionaalselt ja perspektiiviga \u2013 on valmis tegema t\u00f6\u00f6d ja v\u00f5tma ka ise \u00e4rilisi riske, mitte ootama, et keegi tuleks ja nad edukaks teeks. P\u00f5hiline aga \u2013 \u00e4rge pabistage ja olge positiivsed!<\/p>\n
<\/span><\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>Tapio Korjus<\/strong> on olnud tegev Soome muusikat\u00f6\u00f6stuses 40 aastat, peamiselt managerina, kuid ka promootori, plaadifirma omaniku ja kirjastajana. Tapio on olnud \u00fcks Soome muusikat\u00f6\u00f6stuse konverentsi Music & Media ja ka Soome muusikaekspordi kontori asutajaid. Hetkel Rockadillo Group of Companies juht ja omanik ning RinneRadio, Wimme ja Iiro Rantala New Trio manager.
\nMida t\u00e4hendab olla artisti \/ b\u00e4ndi manager?<\/strong>
\nManager on isik, kes koordineerib k\u00f5ike, mis artistiga seondub \u2013 plaadistustest kuni kontsertesinemisteni. Manageri kohustuseks on j\u00e4lgida pidevalt seda, mis artistile pikas perspektiivis k\u00f5ige kasulikum on.
\nKuidas alustada?<\/strong>
\nLeia oma artistile sobiv plaadifirma, leia agent. Tihti peab manager tegutsema ka agendina, v\u00e4hemalt alguses.
\nKuidas on manageri t\u00f6\u00f6 viimaste aastatega muutunud?<\/strong>
\nIdeaalis peaks \u00fchel artistil olema manager, agent, plaadifirma ja kirjastaja. Kui sissetulekud on juba piisavad, siis ka \u00e4rin\u00f5ustaja ja promot\u00f6\u00f6taja. Viimaste aastatega on aga need traditsioonilised rollid palju muutunud, peamiselt just uute ja ni\u0161ib\u00e4ndide karj\u00e4\u00e4ride puhul. Realistlikum on 360 kraadi \u00e4rimudel (*), milles manageri rolliks on saanud pigem \u00e4riline partnerlus artistiga. Kui t\u00e4nap\u00e4eval on plaadifirmade ettemaksed, mis varem artistide karj\u00e4\u00e4re olulises osas finantseerisid, \u00e4ra langenud, peavad artistid leidma ka uusi mooduseid, kuidas manageri motiveerida. Professionaalse manageri t\u00f6\u00f6 ei ole mitte lihtsalt t\u00e4iskohaga t\u00f6\u00f6 vaid on 24h t\u00f6\u00f6.
\nMillist n\u00f5u annaksid Eesti b\u00e4ndidele, kes tahavad oma karj\u00e4\u00e4ri rahvusvahelisele areenile viia?<\/strong>
\nHea manageri leidmine on raskem, kui hea agendi v\u00f5i plaadifirma leidmine, aga see on k\u00f5ige alus. Ilma tasemel managerita on rahvusvahelise karj\u00e4\u00e4ri planeerimine p\u00f5him\u00f5tteliselt v\u00f5imatu. Mingi piirini v\u00f5ib hea indie<\/em>-plaadifirma v\u00f5i agent ka osasid esinduskohustusi t\u00e4ita ning alguses on oluline omada l\u00e4heduses pigem head meeskonda, kui unistada koost\u00f6\u00f6leppest m\u00f5ne m\u00f5juka rahvusvahelise manageriga. Ilma esindava \u00fcksuseta, kes oskaks sinu karj\u00e4\u00e4ri pikaajaliselt planeerida, ei j\u00f5uta aga tavaliselt kaugele. <\/p>\n
<\/span><\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>Petri H. Lund\u00e9n<\/strong> on k\u00f5rgelt hinnatud ja edukas manager, kes on ligi 20 aastat t\u00f6\u00f6tanud muusika\u00e4ris, olles b\u00e4ndide nagu The Cardigans ja Europe manager. Petri on \u00f5petanud management-eriala Rootsis, Kalmari \u00fclikoolis, ta on Rahvusvahelise Muusikamanageride Foorumi (International Music Managers Forum) juhatuse esimees ning firma Kentaro juht, mis omab k\u00f5igi Rootsi jalgpallim\u00e4ngude meedia\u00f5igusi. Petri on ka enamusosanik ja juhatuse esimees Skandinaavia suurimas artiste ja telesaatejuhte manageerivas firmas Hagenburg Law.
\nMida t\u00e4hendab olla artisti \/ b\u00e4ndi manager?<\/strong>
\nMinu kindel veendumus on, et b\u00e4ndi manager peaks olema nagu tegevjuht v\u00e4ikses firmas ja artist on firma vara – toode, mida sihtgrupp (f\u00e4nnid) tahavad osta. Manager on isik, kes hoolitseb selle eest, et logistika, m\u00fc\u00fck ja marketing tuntuse saavutamiseks oleks paigas ning v\u00f5imalikult efektiivne. Muusikat\u00f6\u00f6stuses t\u00e4hendab see, et tuleb leida keegi, kes oleks valmis b\u00e4ndi investeerima (plaadifirma, kirjastaja, investor jne.). Manager kannab ka hoolt, et muusika j\u00f5uaks potentsiaalse f\u00e4nnini l\u00e4bi pressi, raadio ja tele (PR) ja l\u00e4bi live<\/em>-kontsertide (tuurikorraldajad ja promootorid). Oluline on, et b\u00e4nd oleks heas vormis, veenmaks potentsiaalset f\u00e4nni, et oma aega ja raha artisti muusikale ja materjalidele kulutades, saavad nad tagasi midagi v\u00e4\u00e4rtuslikku. Manager peab ka j\u00e4lgima, et artist omaks igal v\u00f5imalikul viisil kontakti oma f\u00e4nnidega ja suhtleks nendega regulaarselt \u2013 hea uudis on, et see osa tegevusest on t\u00e4nap\u00e4eval t\u00e4nu internetile lihtsam ja odavam, kui iial varem. Loomulikult tuleb ka m\u00f5elda, kuidas see kommunikatsioon, v\u00f5imalikult efektiivselt ja f\u00e4nni jaoks mugavalt, b\u00e4ndi sissetulekuks muuta. V\u00f5ib panna n\u00e4iteks Klick Track netipoe b\u00e4ndi kodulehele ja hakata f\u00e4nnidele muusikat m\u00fc\u00fcma.
\nKuidas alustada?<\/strong>
\nSee on k\u00f5ige lihtsam osa: tegutse! Kui sa lihtsalt istud ja m\u00f5tled, siis kukudki l\u00e4bi. Valides aga b\u00e4ndi, kellesse sa usud ning alustades sellest, et viia nad kokku oma f\u00e4nnbaasiga ja seda laiendada, on esimene oluline samm. Seej\u00e4rel, nagu igasuguses \u00e4ris, pead sa oma valdkonda tundma ja ennast pidevalt harima: kogu teavet lugedes, \u00f5ppides ja suheldes. Aga jah, ilma selle esimese sammuta \u201ctegutse!\u201d, on sinu teadmised paraku praktilises m\u00f5ttes kasutud.
\nKuidas on manageri t\u00f6\u00f6 viimaste aastatega muutunud?<\/strong>
\nCerne Canning (Franz Ferdinandi ja mitme teise b\u00e4ndi manager) \u00fctles \u00fchel paneelil kunagi nii: \u201cKui vanasti tegeles manager viie asjaga, siis n\u00fc\u00fcd tegeleme me viiek\u00fcnnega\u201d. Kuna kontroll karj\u00e4\u00e4ri ja f\u00e4nnide \u00fcle liigub t\u00e4nap\u00e4eva muusikat\u00f6\u00f6stuses taas tagasi looja ehk artisti enda k\u00e4tte, kuhjub sinna ka reaalne t\u00f6\u00f6. Ajal, mil plaadifirmad olid edukad ja valmis karj\u00e4\u00e4ridesse investeerima, oli neil armee palgat\u00f6\u00f6tajaid, kes tegid \u00e4ra suure osa t\u00f6\u00f6st, millega tegelevad n\u00fc\u00fcd management<\/em>\u2019id \u2013 see puudutab aga pigem edukaid artiste, alustava b\u00e4ndi manager on teinud alati 100% k\u00f5igest, mida \u00dcLDSE tehakse. Ma \u00fctlen alati nii \u2013 kui tahad, et b\u00e4nd saaks p\u00e4riselt ka aru, millega manager tegeleb, peaks manager igasuguse tegevuse lihtsalt l\u00f5petama, siis saabub hetk, mil nad TEGELIKULT aru saavad, mida k\u00f5ike nende edu heaks iga p\u00e4ev ja iga tund reaalselt tehakse.
\nMillist n\u00f5u annaksid Eesti b\u00e4ndidele, kes tahavad oma karj\u00e4\u00e4ri rahvusvahelisele areenile viia?<\/strong>
\nNagu absoluutselt iga artisti puhul, kes p\u00fc\u00fcdleb rahvusvahelise karj\u00e4\u00e4ri poole, ole valmis t\u00f6\u00f6tama v\u00e4ga intensiivselt ja fokusseeritult. Kui j\u00e4lgida, kuidas suured korporatsioonid rahvusvahelistele turgudele sisenevad, ei v\u00f5ta nad iial k\u00f5iki turgusid korraga ette. Tuleb keskenduda sellele riigile ja turule, mis su loomingule k\u00f5ige paremini reageerib v\u00f5i kus on juba midagi toimumas ning keskenduda k\u00f5igepealt sellele. Kindlasti ei tohi unustada oma koduturgu (kui seal edukas oled), kuna see v\u00f5ib olla sulle leivaks, millega rahastada rahvusvahelisele turule minekut. Oluline on leida ka igal turul usaldusv\u00e4\u00e4rne n\u00f5ustaja, kuna erinevates riikides toimivad p\u00e4ris erinevad \u00e4ri- ja tegutsemismudelid. <\/p>\n
<\/span><\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>Kari P\u00f6ssi<\/strong> alustas 1988. aastal mitmete Soome b\u00e4ndide agendina ja aastast 1997 ka managerina. Karile kuuluv Blue Buddha agentuur esindab 25 artisti, nendest tuntuimad on 22-Pistepirkko, El\u00e4kel\u00e4iset, Joensuu 1685, Suburban Tribe, Naked ja Husky Rescue. Kari on hetkel ka Nakedi manager, Rahvusvahelise Muusikamanageride Foorumi (International Music Managers Forum) juhatuse liige ning Soome Muusikamanageride Foorumi juhatuse esimees.
\nMida t\u00e4hendab olla artisti \/ b\u00e4ndi manager?<\/strong>
\nTohutult t\u00f6\u00f6d. Sa pead olema kursis absoluutselt k\u00f5igega. Oskaks vaid n\u00e4ha ka tulevikku, oleks super. Tihtipeale on see stressirohke t\u00f6\u00f6, aga p\u00e4ris kindlasti saad sa olla artist ja looja, ilma, et peaksid ise b\u00e4ndipiltidel figureerima.
\nKuidas alustada?<\/strong>
\nHea haridus tuleb kindlasti kasuks: \u00e4ri- v\u00f5i \u00f5igusalane taust on ideaalne, kuid kindlasti ei ole see tingimuseks. Kui oled valmis k\u00f5vasti t\u00f6\u00f6tama, siis teretulemast! \u00dcks asi veel \u2013 hea artist, keda manageerida, on ikka ka oluline.
\nKuidas on manageri t\u00f6\u00f6 viimaste aastatega muutunud?<\/strong>
\nT\u00e4nap\u00e4eval pead sa omama oluliselt rohkem infot ja teadmisi kui kunagi varem. Kuna informatsiooni hulk ja liikumine on tohutult kiire, pead sa suutma infot efektiivselt filtreerida ja oluliseks-ebaoluliseks lahterdada.
\nMillist n\u00f5u annaksid Eesti b\u00e4ndidele, kes tahavad oma karj\u00e4\u00e4ri rahvusvahelisele areenile viia?<\/strong>
\nAus vastus on see, et ma ei tea \u2013 aga kuna midagi tuleb \u00f6elda, siis \u2013 tuleb olla lihtsalt k\u00f5vasti parem kui teised, tohutult t\u00f6\u00f6d teha ja enesekindel olla.<\/p>\n
<\/span><\/em><\/span><\/span><\/span><\/span>Rasmus Stolberg<\/strong> on Taani \u00fche edukaima indie<\/em>-b\u00e4ndi Efterklang b\u00e4ndiliige ja manager, kes on toonud b\u00e4ndile diilid kultuslike plaadifirmadega nagu Leaf ja 4AD. Rasmus on asutanud ja manageerib ka Efterklangi enda plaadifirmat-veebipoodi Rumraket, mis on andnud v\u00e4lja peale Efterklangi ka Taxi Taxi!, Grizzly Bear ja Amiina plaate.
\nMida t\u00e4hendab olla artisti \/ b\u00e4ndi manager?<\/strong>
\nTavaliselt ma j\u00e4lgin, et b\u00e4ndidel, kellega ma t\u00f6\u00f6tan, oleks loogilised ja perspektiivikad kokkulepped plaadifirma, agendi ja kirjastajaga ning et need \u00e4risuhted kulgeksid kenasti, et artist saaks salvestada plaate, olla tuuril ja m\u00e4ngida fantastilisi kontserte \u00fcle maailma.
\nKuidas alustada?<\/strong>
\nMina alustasin k\u00f5igepealt enda b\u00e4ndi manageerimisest \u2013 k\u00f5ige paremini \u00f5pid sa tegutsedes!
\nKuidas on manageri t\u00f6\u00f6 viimaste aastatega muutunud?<\/strong>
\nT\u00e4na on p\u00f5hiline k\u00fcsimus, kuidas tulla toime ja muuta b\u00e4nd edukaks ilma suure plaadifirma ja nende promo-eelarve abita.
\nMillist n\u00f5u annaksid Eesti b\u00e4ndidele, kes tahavad oma karj\u00e4\u00e4ri rahvusvahelisele areenile viia?<\/strong>
\nKeskenduge muusikale! Teie esimene prioriteet peaks olema alati muusika. Kui olete juba ise rahul muusikaga, mida te teete, siis \u00e4rge unustage v\u00e4ljapoole suhelda ja kommunikeeruda \u2013 saatke e-maile, helistage, olge online<\/em>, andke kontserte. Tegelege asjaga sammsammult.<\/p>\n
\n(*) 360 kraadi \u00e4rimudel ehk 360 deal sai alguse suurplaadifirmade initsiatiivist oma tulubaasi suurendada, p\u00fc\u00fcdes enda k\u00e4sutusse saada ka artistiga seonduvad tulud muudest valdkondadest nagu kontsert-tuurid, kirjastamine ja merchandise, viimaste aastatega on aga tekkinud mitmeid muusikafirmasid, mis tegelevadki k\u00f5igi artisti puudutavate aspektidega, n\u00e4iteks Soome \u00fcks juhtivaid independent agentuure Fullsteam, samuti hiigelkorporatsioon LiveNation, kes tegi diili nt. Madonnaga k\u00f5igi v\u00f5imalike muusika\u00e4ri valdkondade peale. Aina rohkem omavad aga \u00f5igusi k\u00f5igi valdkondade \u00fcle artistid-managementid ise.<\/em><\/p>\n
\n\u00a0www.tallinnmusicweek.ee<\/a>
\n\u00a0www.musiccase.ee<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"